ژانر سایبرپانک یک جنبش ادبی غربی بود و به همین دلیل در خارج از ژاپن شاید حتی شناخته‌تر شده هم باشد. اما رویکردهای فلسفی آن در مورد فناوری و همیت انسان فرامدرن، مفهومی است که در سراسر جهان می‌توان در موردش بحث کرد. به هرحال این ژانری است که فیلم‌ها و سریال‌های بزرگی براساسش ساخته شده و به طور همزمان مورد توجه و محبوبیت طرفداران و منتقدان بوده است. انیمه‌ها نیز به همین صورت هستند و اگر تاکنون هیچ انیمه‌ای در ژانر سایبرپانک مشاهده نکرده‌اید، احتمالاً لسیت بهترین انیمه های سایبرپانک تاریخ بتواند به شما کمک کند. همچنین اگر به این ژانر انیمه علاقه دارید، ممکن است بتوانید اینجا عناوینی که از زیر دستتان در رفته را پیدا، و تماشا کنید.

7. Heavenly Delusion – توهم بهشتی

همچون اکثر انیمه‌های سایبرپانک، توهم بهشتی نیز در ژاپن پسا آخرالزمانی اتفاق می‌افتد. داستان، مارو و کیروکو و سفر آن‌ها برای یافتن بهشت را دنبال می‌کند که باید برای زنده ماندن با انسان‌های خیانتکار و هیولاهای قدرتمند، بجنگند. این انیمه در ایجاد حس تعلیق و انتظار، کنترل ریتم، و مشتاق کردن مخاطب به ادامه داستان بی‌بدیل است. توهم بهشتی تنها با 13 قسمت، تبدیل به یکی از بهترین انیمه های سایبرپانک تاریخ شد.

6. Akira – آکیرا

مانگای آکیرا در سال ۱۹۸۲ لحظه تولد ژانر سایبرپانک در مانگا و انیمه های ژاپنی بود. انیمه آکیرا تفاوت‌هایی با مانگا داشت که دلیل اصلی آن، تولید سریع‌تر انیمه و پیشی گرفتن از داستان مانگا بود. با این حال آکیرا در کنار بلید رانر یکی از نمادین‌ترین آثار سایبرپانک سینما است. یکی دیگر از دستاوردهای آکیرا رساندن انیمه به شهرت جهانی است که در آن زمان کمتر پیش می‌آمد.

همچنین ببینید: 10 مورد از بهترین انیمه های ترسناک تاریخ

داستان آکیرا در شهر نئو توکیو و ۳۰ سال پس از جنگ جهانی سوم رخ می‌دهد. دو نفر از یک گنگ موتور سواری به نام‌های تتسوو و کاندا از وجود یک پروژه مخفی دولتی با خبر می‌شوند که قصد دارد با مهندسی بیولوژیکی، کودکان را به سلاح‌های کشتار جمعی تبدیل کند. جهان سازی، طراحی انیمیشن و مضامین آکیرا، هنوز هم تاثیر عمده‌ای بر سینمای سایبرپانک دارند.

5. Ghost In The Shell – روح درون پوسته

یکی از دیگر از انیمه‌های تاثیر گذار بر ژانر سایبرپانک، روح درون پوسته بود. چه مانگای آن که توسط ماسامونه شیرو نوشته شده و چه اقتباس سینمایی‌اش که مامورو اوشی آن را ساخت، بخش زیادی از ایده‌های ژانر سایبرپانک را نه تنها در ژاپن، بلکه در سراسر جهان شکل دادند.

داستان این انیمه در سال 2029 می‌گذرد که فناوری به نقطه‌ای رسیده است که انسان‌ها می‌توانند تقریباً هر عضوی از بدنشان را با اجزای سایبرنتیک عوض کنند. انسان‌هایی که تقریباً تمام بدن خود را با تکنولوژی عوض کرده‌اند، هنوز هوشیاری خود را دارند که به همین دلیل به آن‌ها روح درون پوسته گرفته می‌شود. روح درون پوسته با مفاهیم پیچیده‌اش، یکی از بهترین انیمه های Cyberpunk است.

4. Psycho-Pass – سایکوپس

هنگامی که زمان استفاده از ژانر سایبرپانک برای بیان مسائل فلسفی باشد، احتمالاً هیچ اثری توانایی رقابت با سایبرپانک را ندارد. این انیمه جامعه‌ای استبدادی را نشان می‌دهد که توسط سیستمی اداره می‌شود که به طور خودکار، ضریب احتمال ارتکاب جرم هر فرد را محاسبه می‌کند. به عبارت دیگر، اگر ضریب ارتکاب جرم هرکس بالاتر از حد تعیین شده باشد، آن‌ها بازداشت و یا حتی اعدام می‌شوند.

همچنین ببینید: 10 مورد از طولانی ترین انیمه های تاریخ

سایکوپس تناقضات این جامعه آرمان شهر را نشان می‌دهد که محدودیت‌های اخلاقی در چنین سناریوهایی می‌توانند مطرح شوند و واقعاً کار درست کدام است؛ آیا می‌توان برای رسیدن به جامعه‌ای امن مجرمانی که مرتکب به هیچ جرمی نشدند و تنها احتمال آن در آینده وجود دارد را دستگیر کرد؟

3. Neon Genesis Evangelion – نئون جنسیس اونجلیون

انیمه نئون جنسیس اونگلیون در سال 2015 رخ می‌دهد و درباره موجوداتی قدرتمند به نام فرشتگان است که به زمین حمله می‌کنند و تنها تعداد انگشت شماری از نوجوانان با کنترل ربات‌های غول پیکر، می‌توانند آن‌ها را متوقف کنند. شینجی ایکاری 14 ساله نیز اعتقاد دارد که می‌تواند در نبرد با فرشته‌ها کمک کند.

این انیمه طی سال‌های 1995 تا 1996 پخش شده و اگرچه که به نظر برخی نه یک انیمه سایبرپانک، بلکه مکانیکی نام برده می‌شود اما اغلب اعتقاد دارند که با نمره 8.5 در IMDb یکی از برترین انیمه های سایبرپانک تاریخ است. دلیل اصلی مهم بودن نئون جنسیس، این است که در ابتدا به عناون یک انیمه اکشن ساده با ربات‌ها آغاز شده، در ادامه به اثری هیجان انگیز که علاوه بر مبارزات به مسائل فلسفی می‌پردازد تبدیل می‌شود.

2. Cyberpunk: Edgerunners – سایبرپانک: اج رانرز

Cyberpunk: Edgerunners یک انیمه براساس بازی ویدیویی Cyberpunk 2077 بود. اما موفقیت اج رانر در اندازه‌ای بود که چه طرفداران بازی ویدیویی و چه کسانی که تا به حال آن را تجربه نکرده بودند، از تماشایش لذت بردند. در کل این انیمه یک اقتباس بی‌نظیر از دنیای ویدیوگیم، و نمونه‌ای از ترکیب دنیای انیمه و بازی‌های ویدیویی است.

همچنین ببینید: 10 مورد از بهترین انیمه های اکشن تمام دوران؛ شیطان کش تا جوجیتسو

شاید انیمه سایبرپانک: اج رانر به اندازه دیگر انیمه‌های این لسیت عمیق نباشد، اما اینکه چنین انیمه جدیدی تنها در 10 اپیزود توانست یک داستان جذاب درباره دو شخصیت داشتنی به نام‌های دیوید لوسی بسازد، دلیل اصلی نام بردن از آن به عنوان بهترین انیمه های سایبرپانک تمام دوران است. البته نباید انیمیشن بی‌نظیر آن را نیز فراموش کنیم.

1. Cowboy Bebop – کابوی بی‌باپ

کابوی بی‌باپ یکی از آن سریال‌هایی است که حتی نیازی به معرفی ندارد. این انیمه یک وسترن فضایی علمی تخیلی، با ویژگی‌های سایبرپانک و نئو نوآر است. داستان کابوی بی‌باپ درباره اسپایک و جت و چند جایزه بگیر فضایی دیگر در سفینه بی‌باپ است که درحال سفر در اطراف منظومه شمسی و به دنبال جنایتکارانی برای کسب پول و گذراندن زندگی هستند.

با پیشروی داستان، کمی بیشتر از گذشته شخصیت‌های می‌فهمیم. از سوی دیگر شخصیت‌های جدیدتری نظیر فی ولنتاین و ادوارد به داستان اضافه می‌شوند. این چهار شخصیت درجه یک، با یکی از بهترین موسیقی متن‌های ساخته شده قلب تماشاگر را تسخیر می‌کنند و یکی از بهترین‌ پایان‌های تاریخ انیمه را به وجود می‌آورند. بدون هیچ اختلاف نظری، عنوان بهترین انیمه سایبرپانک تاریخ مطعلق به کابوی بی‌باپ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.