روزی روزگاری در هالیوود آخرین اثر ساخته شده توسط تارانتینو تا به امروز است. اما در سوی دیگر، زمان زیادی تا بازنشستگی این کارگردان بزرگ باقی نمانده است. او از سال‌ها پیش گفته بود که قصد دارد 10 فیلم بسازد و حالا نیز اعلام کرده است که دهمین فیلم او، با عنوان The Movie Critic آخرین ساخته‌اش خواهد بود. البته شمارش ده فیلم برای تارانتینو، با یکی حساب کردن هر دو قسمت مجموعه بیل را بکش است. حالا که در سال‌های آخر دوران فعالیت حرفه‌ای او هستیم، احتمالاً زمان مناسبی است که نگاهی به فیلم شناسی‌اش انداخته و بهترین فیلم های کوئینتین تارانتینو را در تاریخ فعالیتش بررسی کنیم.

10. The Hateful Eight – هشت نفرت انگیز

علاقه کوئينتین تارانتینو به ژانر وسترن ریشه در دورانی که در آن بزرگ شده است دارد. تارانتینو در دوره طلایی ژانر وسترن بزرگ شده و به وضوح عاشق این ژانر است. پس دور از ذهن نیست که او دوتا از فیلم‌هایش را در این ژانر بسازد. هشت نفرت انگیز در ابتدا امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد اما فاصله بسیاری با دیگر فیلم‌های تارانتینو دارد

 حتی حضور بازیگرانی چون کرت راسل و جنیفر جیسون لی در نقش به ترتیب یک جایزه بگیر و زندانی‌اش، نتوانستند باعث رساندن هشت نفرت انگیز به جایگاهی بالاتر از رتبه بندی فیلم های تارانتینو برسانند. البته که هشت نفرت انگیز ویژگی‌های خوب بسیاری دارد. از دیالوگ‌های سنگین، تا اکشن خونین همیشگی و تضاد جذاب آن با فیلم کلاسیک هفت دلاور، بی‌شک ارزش تماشا دارند. با این حال ظرافت‌های همیشگی کوئینتین تارانتینو در شخصیت پردازی و روایت داستان در این فیلم دیده نمی‌شوند که همین مسئله باعث کمی خسته‌ کننده شدن آن می‌شود.

9. Death Proof – ضد مرگ

نیمه دوم فیلم دوگانه گریندهاوس یا خانه اکشن، تحت عنوان ضد مرگ و توسط کوئینتین تارانتینو ساخته شد. نیمه دیگر این مجموعه نیز تحت عنوان سیارع پشا اپسط رلبرا روذریگز، در همان سال 2007 اکران شد. هنگامی که صحبت از شوخی‌های رکیک و صریح، و داستان خون آلود باشد، قطعاً تارانتینو را یکی از بهترین افراد برای کارگردانی اثر می‌دانیم. هیمنطور هم بود اما چیزی که باعث می‌شود ضد مرگ چنین رتبه پایینی داشته باشد، پایبندی زیاد تارانتینو به طرح گریندهاوس بود که باعث شد کمی از سبک همیشگی خودش دورتر شود.

همچنین بینیید: رتبه بندی بهترین فیلم های کریستوفر نولان؛ 12 فیلم برتر خالق اوپنهایمر

داستان ضد مرگ درباره یک قاتل زنجیره‌ای است که زنان را با ماشین می‌کشد. تارانتینو از ایجاد حس تعلیق لذت می‌برد اما این بار برای توسعه شخصیت‌ها، مجبور است آن را قربانی کند. به این صورت، بخش ابتدایی فیلم بسیار جذاب است اما نیمه دوم ان کمی خسته کننده به‌نظر می‌رسد.

8. Kill Bill Vol. 1 – بیل را بکش 1

شکی نیست که تارانتینو در ساخت اکشن یک استاد است. اما فیلمی که حتی تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ شد، بیل را بکش بود. او این فیلم را با الهام از سینمای کلاسیک شرقی و ترکیب آن را سینمای مدرن ساخت. نتیجه یک حماسه انتقام جویی بسیار خونین، با چندتا از بهترین‌ مبارزه‌های شمشیری تاریخ سینما بود. شاید تارانتینو علت اصلی موفقیت بیل را بکش باشد، اما عملکرد کاریزماتیک و بی‌نقص اما تورمن در نقش عروس بود که تبدیل به نماد این فیلم شد.

7. Django Unchained – جنگوی زنجیر گسسته

اگرچه که سال‌ها از دوران طلایی ژانر وسترن می‌گذرد، اما جنگوی زنجیر گسسته پرفروش‌ترین فیلم وسترن تاریخ است. با فروش باورنکردنی نزدیک به 450 میلیون دلار، جنگوی زنجیر گسسته حتی رتبه خوبی در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسال تاریخ دارد.

جنگو یکی از برترین فیلم های کوئینتین تارانتینو است که در کنار انعکاس ژانر وسترن، شخصیت‌های به یاد ماندنی و جذابی را به سینما معرفی می‌کند. جیمی فاکس، لئوناردو دی‌کاپریو، کریس واشنگتن  و کریستوف والتز در این فیلم درخشیدند و حتی باعث برنده شدن جایزه بهترین بازیگر مکمل در آکادمی اسکار شدند.

6. Kill Bill Vol. 2 – بیل را بکش 2

قسمت دوم بیل را بکش حتی موفق‌تر هم بود. اگرچه که مطمئناً پایان داستان عروس اما تورمن هیجان انگیرتر و به یاد ماندنی‌تر بود، اما قسمت دوم نیز داستان را کامل کرد.

همچنین بینیید: 10 حقیقت مهم درباره فیلم لئون که احتمالا نمی‌دانید!

با وجود 6 ماه فاصله بین انتشار قسمت اول و دوم بیل را بکش، تارانتینو هر دوی آن‌ها را یک فیلم حساب می‌کند. او حتی نسخه‌ای تحت عنوان Kill Bill: The Long Bloody Affair منتشر کرد که هر دو فیلم را پشت هم و پیوسته نشان می‌داد. اگرچه که طرفداران خواستار قسمت سوم بیل را بکش هستند، اما ساخت آن بعید به نظر می‌رسد و احتمالاً همین دو قسمت به عنوان بهترین فیلم های تارانتینو باقی خواهند ماند.

5. Jackie Brown – جکی براون

جکی براون بی‌شک عاشقانه‌ترین فیلم تارانتینو است که براساس رمان تحسینم شده رام پانج نوشته المور لئونارد ساخته شد. شاید بتوان گفت که پم گریر بهترین نقش خود را در این فیلم بازی کرده است.

شاید این اثر متفاوت تارانتینو امروزه کمی به فراموشی سپرده شده باشد، اما بی‌شک یکی از بهترین‌های او است. این فیلم در زمان اکران خود موفقیتی بزرگ محسوب می‌شد و حتی موفق به کسب نامزدی بهترین فیلمنامه اقتباسی، و البته برد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای رابرت فورستر فقید در آکادمی اسکار شد.

4. Pulp Fiction – داستان عامه پسند

پاپ فیکشن یک موفقیت بی‌سابقه برای تارانتینو بود که حرفه او را برای همیشه تغییر داد. این فیلم پس از کسب جایزه نخل طلا از جشنواره کن، نقدهای شگفت انگیزی به دست آورد و بلافاصله به اثری شناخته شده تبدیل شد که تا همین امروز طرفداران خودش را دارد.

این فیلم از یک سو نام ساموئل ال جکسون را به عناون بازیگری حرفه‌ای مطرح کرد و از سوی دیگر جان تراولتا را پس از یک افت شغلی و شکست‌های پیاپی، نجات داد. اگر پاپ فیکشن را بهترین فیلم کوئینتین تارانتینو تا چندین سال بنامیم، اشتباه نگفته‌ایم.

3. Reservoir Dogs – سگ‌های انباری

تارانتینو اولین فیلم خود را تحت عنوان سگ‌های انباری در سال 1992 ساخت و رسماً وارد سینما شد. او با تنها سه فیلم کوتاهی که پیش‌تر ساخته بود، نویسندگی و کارگردانی سگ‌های انباری را برعهده داشت. از همان اول، اکشنی خونین و دیالوگ‌های توهین آمیز تبدیل به لحن همیشگی تارانتینو شدند.

این فیلم درباره گروهی از تبهکاران است که پس از یک سرقت، از دست پلیس‌ها پنهان می‌شوند. اسن سناریو روی کاغذ چندان چیز عجیبی به‌نظر نمی‌رسد اما تارانتینو با سبک مختص به خودش، از آن اثری کاملاً منحصر به فرد و خاص می‌سازد.

2. Once Upon a Time in Hollywood – روزی روزگاری در هالیوود

آخرین فیلم ساخته شده توسط تارانتینو، یکی از متفاوت‌ترین‌های او است که البته به همین دلیل، نظرات ضد و نقیضی از طرفداران دریافت کرد. افراد زیادی به‌خصوص از مردم ایران، نمی‌توانستند با فضای آمریکای دهه 1960 / 1970 ارتباط چندانی برقرار کنند. با این حال نمی‌توان انکار کرد که روزی روزگاری در هالیوود نیز یکی از بهترین فیلم های کوئینتین تارانتینو است.

روزی روزگاری در هالیوود بیشتر بر شخصیت‌ها و داستان غم انگیزش تمرکز دارد تا اکشن و دیگر مسائلی که در اکثر فیلم‌های او می‌بینیم. از سوی دیگر، این فیلم نامه‌ای عاشقانه از سوی تارانتینو به هالیوود و دوران کلاسیکش  است. او در این فیلم به طرز ماهرانه‌ای داستانی تخیلی از دورانی واقعی را با طنز و البته کمی از خشونت همیشگی‌اش روایت می‌کند.

1. Inglourious Basterds – حرامزاده‌های لعنتی

و اما برای رتبه اول، حرامزاده‌های عوضی می‌تواند شاهکار تارانتینو نام بگیرد. این اولین باری است که تارانتینو به سراغ داستانی درباره انتقام است که از وقایع تاریخی نیز الهام گرفته.

حرامزاده‌های عوضی درباره گروهی از سربازان یهودیی آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم است که به فرانسه تحت اشغال نازی‌ها نفوذ می‌کنند و موفق به کشتن رهبران نازی‌ها می‌شوند. با این حال آن‌ها تنها نیستند و زنی به نام شوشانا وجود دارد که متوجه می‌شود افراد نزدیک به هیتلر برای یک نمیش تبلیغاتی نازیسم در سینمای او حضور خواهند داشت؛ پس او نیز برای برای یک ماموریت مخفی آماده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.