سریال شوگان یا شوگون که اخیراً‌ مورد استقبال بسیاری از مردم سراسر جهان قرار گرفته، اقتباسی از یک رمان نوشته جیمز کلاول در سال 1975 با همین عنوان است. این کتاب اهمیت بسیار بالایی برای مردم و فرهنگ ژاپنی داشته و حتی تاثیر بزرگی بر شناخت فرهنگ این کشور در سراسر جهان گذاشته است. برای اولین بار در سال 1980 بود که یک مینی سریال براساس شوگان ساخته شد و بازیگرانی چون ریچارد چمبرلین، توشیرو میفونه و یوکو شیمادا در آن به ایفای نقش پرداختند. با گذشت حدود 40 سال، در 2018 برای اولین بار اعلام شد که قرار است اقتباسی جدید براساس این رمان ساخته شود و با تاخیرهای پیاپی، این سریال بالاخره در سال 2024 منتشر شد. حالا که فصل اول شوگان درحال پخش بوده و مردم دیوانه‌وار آن را دوست دارند، شاید زمان مناسبی باشد که به سوال آیا فصل دوم سریال شوگان ساخته می‌شود بپردازیم.

فرمت فعلی شوگان

درحال حاضر، سریال شوگان به عنوان یک مینی سریال معرفی شده است. یک مینی سریال می‌توانند تعداد تقریباً نامشخصی اپیزود داشته باشد اما مهم‌ترین مسئله‌ای که سریال را از مینی سریال جدا می‌کند، تعداد فصل‌های آن است. یک مینی سریال هیچ‌گاه نمی‌تواند بیشتر از یک فصل باشد و سریال‌های تک فصلی را مینی سریال می‌نامند.

بدین صورت، شوگان نیز قرار است مینی سریالی باشد که تمام وقایع کتاب را در اپیزودهایش اقتباس کند. اما مسئله‌ای که باعث می‌شود از خودمان بپرسیم آیا فصل دوم سریال Shogun ساخته می‌شود یا خیر، طرفداران بسیاری هستند که خواهان ادامه داستان هستند. اگرچه که می‌دانیم ساخت ادامه سریال، به منظور نگارش داستانی فراتر از کتاب شوگان، و پیشروی بیشتر در تاریخ ژاپن است.

نظر سازندگان چیست؟

استودیو FX و دیگر سازندگان سریال شوگان اغلب مخالفت خود را برای ساخت فصل دوم اعلام کرده‌اند چرا که اعتقاد دارند با وجود فضا برای روایت داستان‌های بیشتر، اما گاهی اوقات داستان‌های کوتاه نیز ارزش خود را دارند. چه بسا که بسیاری از داستان‌ها با کش آمدن بسیار زیاد داستان، افت بسیاری پیدا کنند.

از سوی دیگر، برخی از عوامل ساخت فصل دوم را کاملاً غیرممکن نمی‌دانند که اعتقاد دارند که هنوز امیدی وجود دارد. به هرحال سریالی همچون شوگان که چنین میزان زیادی از مخاطب را در مدت زمانی بسیار کوتاه به دست می‌آورد، می‌تواند درآمد بی‌نظیری برای استودیو داشته باشد و کمتر استودیویی از این موقعیت می‌گذرد.

داستان فصل دوم

داستان فصل دوم شوگان می‌تواند وقایع تاریخی سریال را دنبال کند و داستانی فراتر از کتاب را به تصویر بکشد؛ با این حال شاید راه دیگری وجود داشته باشد که هم طرفداران به سریال مورد علاقه‌شان برسند و هم استودیو به پولش و هم وفاداری به منبع اقتباس حفظ شود.

راهی که می‌تواند این سریال را نجات دهد، ساخت فصل دوم سریال شوگان با داستانی مستقل و متفاوت است. شاید ادامه دادن داستان لرد یوشی توراناگا انتخابی مناسب نباشد، اما جالب است که بدانید جیمز کلاول پنج رمان دیگر درباره فرهنگ و حماسه‌های آسیا دارد که هرکدام در بازه زمانی، و مکان متفاوتی قرار دارند. شاید استودیو FX بتواند برای هرکدام از این کتاب‌ها یک مینی سریال بسازد و آن را تبدیل به مجموعه‌ای بکند که تحت عنوان شوگان منتشر می‌شوند.

حماسه آسیایی

اولین کتاب حماسه آسیایی کلاول، شاه موش نام دارد و داستان آن در سال 1945 سنگاپور در جریان است. کتاب بعدی، تحت عنوان تای‌پان در سال 1841 هنگ کنگ قرار دارد. کتاب سوم شوگان است که بی‌شک با آن آشنا هستید. داستان این کتاب در سال 1600 ژاپن می‌گذرد. سپس کتاب خانه نجیب را داریم که در سال 1963 هنگ کنگ بوده و اتفاقاً در سال 1988، یک اقتباس براساس آن ساخته شده است. پنجمین کتاب حماسه آسیایی با عنوان گردباد به ایران و سال 1979 می‌رسد. در نهایت نیز کتاب گای‌جین را داریم که در سال 1862 ژاپن می‌گذرد.

این کتاب‌ها از داستانی در قرن 17 میلادی تا داستان‌هایی مدرن‌تر و مربوط به دوران جنگ جهانی دوم را شامل می‌شوند. با وجود محبوبیت بسیار شوگان و البته ساخت اقتباس‌هایی قدیمی‌تر براساس برخی از کتاب‌های کلاول، شاید چنین رویکردی بهترین شانس برای ساخت فصل دوم سریال شوگان باشد شاهد چنین مجموعه‌ای باشیم.

تاریخ انتشار فصل دوم سریال شوگان

با توجه به اینکه هنوز حتی چراغ سبزی برای ساخت فصل دوم وجود ندارد، نمی‌توانیم از زمان انتشار فصل 2 سریال شوگان نیز اطمینان داشته باشیم. با این حال اگر قرار بر ساخت فصل دوم باشد، باید حداقل دو یا سه سال را برای زمان ساخت تا انتشار آن در نظر بگیریم. فصل دوم شوگان می‌تواند در بهترین حالت در اواخر سال 2026، و یا حتی 2027 منتشر شود.

زمان انتشار اپیزودهای فصل اول

از آن‌جایی که فصل اول هنوز درحال پخش است و احتمالاً در انتظار اپیزودهای بعدی آن هستید، شاید بد نباشد تا در پایان لیستی از تمام اپیزودهای فصل 1 به همراه تاریخ انتشار اپیزودهای بعدی داشته باشیم. لازم به ذکر است که تمام سریال قرار است ده اپیزود داشته باشد که تاکنون 4 اپیزود از آن منتشر شده است. همچنین باید بدانید که اپیزودهای این سریال به صورت هفتگی و در روزهای سه‌‌شنبه منتشر می‌شوند.

  • اپیزود اول، آنجین: 27 فوریه مصادف 8 اسفند 1402 – منتشر شده
  • اپیزود دوم، خدمتگزاران دو ارباب: 27 فوریه مصادف 8 اسفند 1402 – منتشر شده
  • اپیزود سوم، فردا فردا است: 5 مارس مصادف 15 اسفند 1402 – منتشر شده
  • اپیزود چهارم، حصار هشت‌گانه: 12 مارس مصادف 22 اسفند 1402 – منتشر شده
  • اپیزود پنجم، تا مشت شکسته: 19 مارس مصادف 29 اسفند 1402
  • اپیزود ششم، بانوان دنیای بید: 26 مارس مصادف 7 فروردین 1403
  • اپیزود هفتم، یک چوب از زمان: 2 آوریل مصادف 14 فروردین 1403
  • اپیزود هشتم، پرتگاه زندگی: 9 آوریل مصادف 21 فروردین 1403
  • اپیزود نهم: 16 آوریل مصادف 28 فروردین 1403
  • اپیزود دهم: 23 آوریل مصادف 4 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.