داستان‌های علمی تخیلی جزئی از محبوب‌ترین ژانرها در دنیای انیمه هستند. یکی از بهترین جنبه‌های انیمه‌های علمی تخیلی، فناوری آنها است. با پیشرفت سریع تکنولوژی، بهترین انیمه‌ های تکنولوژی محور همیشه در حال پیش‌بینی آینده و تأثیرات آن بر جوامع انسانی هستند. از جمله موضوعاتی که در این انیمه‌ها بررسی می‌شود، می‌توان به هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، رباتیک، بیوتکنولوژی و سایر فناوری‌های پیشرفته اشاره کرد. در این مقاله، ما قصد داریم شما را با چند تا از بهترین انیمه‌هایی که به طور گسترده به مسائل تکنولوژی می‌پردازند آشنا کنیم.

9. Ghost In The Shell – روح در پوسته

Ghost in the Shell انیمه‌ای مشهور است که در سال 1995 توسط کینجی کامیاما ساخته شد. داستان این انیمه در یک آینده نه چندان دور اتفاق می‌افتد، جایی که تکنولوژی به طور گسترده وارد زندگی انسان‌ها شده است. داستان در شهری فراموش‌شده و فراگیر به نام “ناگاراها” اتفاق می‌افتد، که در آن افراد قادر به بهبود بدن خود با استفاده از امکانات سایبرنتیکی هستند، از جمله امکاناتی مانند جراحی‌های سایبرنتیکی و انتقال ذهن به بدن‌های مصنوعی.

در داستان Ghost in the Shell مفهوم هویت، ذهن و بدن، و همچنین ارتباط بین انسان و تکنولوژی به طور مستقیم مورد بررسی قرار می‌گیرد. شخصیت اصلی، “موتو کوساناگی”، یک افسر پلیس سایبرنتیک، در پی حل پرونده‌هایی است که به طور مستقیم با نقش تکنولوژی در زندگی انسان‌ها مرتبط هستند.

8. Neon Genesis Evangelion – نئون جنسیس اونگلیون

Neon Genesis Evangelion یکی از انیمه‌هایی است که به طور گسترده به موضوعات تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی می‌پردازد. داستان این انیمه در یک آینده نزدیک و دنیایی آخر الزمانی اتفاق می‌افتد که توسط موجودات بسیار پیچیده‌ای به نام “انجل‌ها” تهدید می‌شود. برای مقابله با این تهدید، سازمانی به نام NERV تشکیل شده است که از ربات‌های غول پیکری به نام  Evaبرای مقابله با انجل‌ها استفاده می‌کند.

یکی از جنبه‌های بارز این انیمه، بررسی روابط میان انسان و تکنولوژی است. Evaها به نوعی زنده بوده و ترکیبی بین انسان و ماشین هستند. این موضوع سؤالاتی از جنبه‌های اخلاقی و فلسفی مربوط به پیشرفت‌های تکنولوژی را مطرح می‌کند. به عنوان مثال، در طول داستان، مشکلات روانی و احساسی Evaها و نقش انسانیت در ساخت و کنترل آن‌ها، موضوعات مهمی هستند که توسط این انیمه بررسی می‌شوند.

7. Tengen Toppa Gurren Lagann – تنگن توپپا گورن لاگان

انیمه Gurren Lagann توانسته است مخاطبان جهانی را به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود جلب کند. داستان این اثر در یک آینده دور روایت می‌شود که در آن بشریت در زیر زمین زندگی می‌کند و تحت سلطه یک نهاد قدرتمند به نام Spiral King قرار دارد؛ اما با ظهور دو جوان به نام‌های «سیمون» و «کامینا»، دنیای آن‌ها برای همیشه تغییر می‌کند. آن‌ها با دستگاهی به نام Gurren Lagann آشنا می‌شوند که توانایی جلوگیری از اتلاف انرژی انسانی را دارد و برای مبارزه با ارتش‌های نهاد اشغال‌گر از آن استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: 10 مورد از بهترین انیمه های اکشن تمام دوران؛ شیطان کش تا جوجیتسو

تکنولوژی اصلی در این انیمه، اسپیرال نام دارد. این نیروی ویژه توسط اعتقاد، اراده و انرژی انسانی تولید می‌شود و به شخصیت‌ها این امکان را می‌دهد تا به ابعاد فراتر از دنیای مادی دست پیدا کنند. این تکنولوژی به وسیله تعهد و اعتقاد به اهداف خود تقویت می‌شود و از طریق این تکنولوژی، شخصیت‌های داستان توانایی‌های فراطبیعی و عظیمی مانند مکاهای بزرگ را به دست می‌آورند.

6. Steins; Gate – استنیس; دروازه

Steins;Gate یک انیمه بسیار محبوب است که از سال 2011 به‌ عنوان یکی از برترین انیمه ‌های تکنولوژی محور شناخته می‌شود. داستان این انیمه درباره‌ یک دانشجوی نخبه به نام «رینتارو اکابه» است که به همراه گروهی از دوستانش یک دستگاه سفر در زمان به نام “میکروفون موج‌های مغناطیسی” که توسط یکی از اعضای گروه ساخته شده، کشف می‌کند.

تکنولوژی سفر در زمان در Steins;Gate محور اصلی داستان است. این انیمه به چالش‌های فلسفی و اخلاقی مرتبط به این تکنولوژی پرداخته و نشان می‌دهد که استفاده نادرست یا سرکوبی از تکنولوژی چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد.

5. Cyberpunk: Edgerunners – سایبرپانک: اج رانرز

انیمه Cyberpunk: Edgerunners یک داستان داستان جذاب و منحصر به فرد است که توانست افراد زیادی را به خود جلب کند. این انیمه بر اساس دنیای بازی ویدئویی محبوب سایبرپانک 2077 ساخته شده و توسط استودیوی نتفلیکس و سی دی پروجکت رد تولید شده است. داستان این انیمه در شهری دیستوپیایی به نام نایت سیتی اتفاق می‌افتد.

Cyberpunk: Edgerunners تکنولوژی‌های متعددی از جمله افزونه‌های بدنی پیشرفته، سلاح‌های نانوتکنولوژی، ارتباطات بی‌سیم پیشرفته و ربات‌های هوش مصنوعی را به تصویر می‌کشد. با اینکه این انیمه تنها 10 قسمت داشته است، توانسته به یکی از بهترین انیمه‌ های تکنولوژی محور تبدیل شود.

4. The Brave of Gold Goldran – شجاع طلایی گلدران

The Brave of Gold Goldran یک انیمه ژاپنی محبوب است که در دهه 1990 ساخته شد. داستان این انیمه در مورد سه کودک است که با وجود عادی بودن ظاهرشان، به عنوان “شگفت‌انگیزان” شناخته می‌شوند. آن‌ها توسط یک نیروی ماوراءالطبیعه به نام Goldran فراخوانده شده‌اند تا از جهانی دیگر با نام Land of Gold دفاع کنند.

این انیمه به صورت گسترده به موضوعات تکنولوژی می‌پردازد. با وجود این که داستان به نظر می‌رسد که در یک دنیای فانتزی و غیر واقعی روایت می‌شود، اما تکنولوژی و دانش علمی نقش بسیار مهمی در آن دارند. Goldran و دیگر شخصیت‌های اصلی از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کنند تا به مبارزه با تهدیدهای بزرگ بپردازند.

3. Dennou Coil – کویل دننو

کویل دننو، یکی از محبوب  ‌ترین انیمه‌ های تکنولوژی محور در دهه 2000 است که با داستانی جذاب درباره جهان مجازی و واقعیت افزوده عرضه شد. داستان این انیمه در آینده نزدیک رخ می‌دهد و در یک شهر پیشرفته به نام داوازو اتفاق می‌افتد.

حتما بخوانید: بررسی انیمه Solo Leveling

اصلی‌ترین تکنولوژی مورد استفاده در این انیمه، عینک‌های واقعیت افزوده است که به افراد امکان می‌دهد جهان مجازی مخفی و متفاوتی را به واقعیت تلقی کنند. این عینک‌ها به طور عمده برای ارتباط با جهان مجازی به کار می‌روند و تعامل با موجودات دیجیتالی که در آن جهان زندگی می‌کنند را ممکن می‌سازند.

2. Bokura no – وکورا نه

بوکورا نو یک انیمه ژاپنی است که بر اساس مانگایی با همین نام ساخته شده است. داستان این انیمه در آینده‌ای نزدیک و در یک دنیای پسا آخرالزمانی اتفاق می‌افتد. در این داستان، جامعه‌ای تحت کنترل یک نظام اتوکراتیک و فاشیستی قرار دارد و شهروندان آن به زندانیانی که به عنوان “موجودات بی‌انسان” شناخته می‌شوند، تبدیل شده‌اند.

داستان اصلی این انیمه دنباله‌ای از رویدادهایی است که برای شخصیت‌های اصلی رقم می‌خورد که در یک مدرسه انفرادی زندگی می‌کنند. آن‌ها با کشف رازهایی از گذشته‌ مخفی خود، به دنبال انقلابی علیه نظام فاسد و سرکوب‌گر می‌روند.

این انیمه سرشار تکنولوژی‌های پیشرفته، همچون هوش مصنوعی، ارتباطات بی‌سیم و روباتیک است. به عنوان مثال، شخصیت‌های اصلی از دستگاه‌های پیشرفته، از جمله ابزارهایی برای ارتباطات رمزگشایی شده و وسایل پیشرفته نظامی، برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. این تکنولوژی‌ها نقشی بسیار مهم در تغییرات و تحولات داستان دارند و به شخصیت‌ها در مبارزه با ظلم و ستم حکومت کمک می‌کنند.

1. Mobile Suit Gundam – موبایل گاندم

 Mobile Suit Gundam یکی از فرنچایزهای محبوب است که در دهه 1970 میلادی توسط یوشیوکی تومینو به داستان‌های مختلف مانگا، انیمه و بازی‌های ویدیویی تبدیل شد. انیمه‌های منتشر شده از این فرنچایز به عنوان یکی از بهترین انیمه های تکنولوژی محور شناخته می‌شوند.

داستان این انیمه در آینده‌ای دور، در دنیایی که انسان‌ها به سیاره‌های مختلف کهکشان که به “کلونی‌ها” معروفند، مهاجرت کرده‌اند، روایت می‌شود. این کلونی‌ها توسط دولت مرکزی، که تحت کنترل ارتش اتحادیه زمین است، استعمار شده‌اند؛ اما بین دولت اتحادیه زمین و اتاق تجاری فضایی (یک نهاد تجاری بزرگ) دعواهایی به وقوع می‌پیوندد. در این بین، گروهی متشکل از جوانان به نام “گاندام” با استفاده از موبایل سویت‌ها (یک نوع ربات انسان‌نما نظامی) به دنبال آزادی کلونی‌ها از ظلم و ستم دولت اتحادیه می‌گردند.

موبایل سویت‌ها، که به عنوان اسلحه‌ای قدرتمند و پیشرفته در داستان حضور دارند، نشان دهنده‌ توانایی‌های فناورانه و تکنولوژی پیشرفته در دنیای آینده هستند. این انیمه به طور عمیق به موضوعاتی مانند جنگ، انسانیت و ارتباطات میان افراد مختلف در جوامع فناورانه پرداخته و نشان می‌دهد که چگونه تکنولوژی قادر است به طور همزمان به عنوان یک ابزار برای تحقق آرمان‌های صلح و همکاری و یا ابزاری برای نابودی و تسلط به کار گرفته شود.

جمع‌بندی

در این مقاله، ما به بررسی چندتا از بهترین انیمه‌‌های تکنولوژی محور پرداختیم که از جمله آن‌ها می‌توان به بوکورا نو، استاینز؛ دروازه و سایبرپانک اشاره کرد. هر یک از این انیمه‌ها دارای داستانی جذاب و پرمعنا بوده و به طور گسترده به مسائل فناوری و تأثیرات آن بر انسان‌ها می‌پردازند. این انیمه‌ها از ابزارهای مختلف تکنولوژیکی برای تحقق اهداف داستانی خود استفاده می‌کنند و اغلب به شکلی عمیق به مسائل اخلاقی، اجتماعی، و سیاسی می‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.