ژانر وحشت و انیمیشن اغلب در کنار هم قرار نمی‌گیرند؛ یا حداقل تصور اکثر ما اینطور است. با این حال بارها پیش آمده که انیمیشن‌ها در ژانر ترسناک ساخته شوند و اتفاقاً این ترکیب بی‌نظیر است! انیمیشن‌ها و کارتون‌ها به دلیل اینکه تقریباً محدودیتی در خلاقیت بصری ندارند، می‌توانند فضاسازی بی‌نظیری داشته باشند که در کمتر فیلم ترسناکی دیده می‌شود.

دلیل اصلی اینکه انیمیشن‌های ترسناک زیادی نمیبینیم، این است که اغلب انیمیشن را پلتفرمی تنها برای کودکان خردسال و نوجوانان می‌دانند که بی‌شک اشتباه است. در لیست بهترین انیمیشن های ترسناک تاریخ چندین عنوان از انیمیشن‌های بزرگسال را خواهیم دید که خیلی عالی از ژانر ترسناک استفاده کرده‌اند. البته این بدان معنا نیست که انیمیشن‌های غیر بزرگسال نمی‌توانند ترسناک باشند و چنین عناوینی نیز در لیست ما وجود دارند.

10. The Spine Of Night – ستون فقرات شب (81%)

ژانر ترسناک اغلب با ژانر فانتزی همراه است؛ بخصوص در انیمیشن‌ها. ستون فقرات شب یک حماسه ترسناک کیهانی از سال 2021 است که با نمرات بسیار بالا، توانست یکی از بهترین انیمیشن های ژانر وحشت در تمام تاریخ باشد.

این انیمیشن داستان قهرمانانی از دوره‌های مختلف را روایت می‌کند که با جادویی تاریک رو به رو می‌شوند. سبک هنری ستون فقرات شب بسیار منحصر به فرد است و این دقیقاً همان چیزی است که یک انیمیشن ترسناک نیاز دارد.

9. Perfect Blue – آبی تمام عیار (83%)

بیش از 27 سال از انتشار انیمیشن آبی تمام عیار ساتوشی کن می‌گذرد و همچنان از آن به عنوان شاید بهترین انیمیشن ترسناک روانشناختی یاد می‌شود. آبی تمام عیار داستانی دلهره آور از یک سلبرتی موفق به نام میما است که می‌خواهد موسیقی را رها کرده و بازیگر شود.

میما خودش را گم می‌کند و نمی‌تواند واقعیت را تشخیص دهد. همزمان یک شکارچی خطرناک نیز به دنبال او است. همچنین این انیمیشن چنان تاثیری بر فیلمساز آمریکایی، دارن آرونوفسکی گذاشت که حق ساخت فیلم قوی سیاه را خرید که به شدت تاثیر آبی تمام عیار است.

8. Paprika – پاپریکا (86%)

ساتوشی کن در سن جوانی درگذشت اما بیش از یک مورد از بهترین انیمیشن های ترسناک جهان را در زندگی خود ساخت. پاپریکا آخرین، پیچیده‌ترین و بلند پروازانه‌ترین فیلم او است. این انیمه درباره دانشمندی به نام دکتر آتسوکو چیبا است که به عنوان یک کارآگاه رویا شناخته می‌شود. او به دنبال فردی شرور است که دستگاه قدرتمندی را دزدیده که توانایی تخریب ذهن مردم و بازنویسی روان‌ آن‌ها را دارد.

حتما ببینید: بهترین انیمه‌های تکنولوژی محور

اگرچه که پاپریکا دقیقاً یک انیمه ترسناک نیست، اما شخصیت‌ها و فضای داستان کمی یادآور آبی تمام عیار هستند. پاپریکا یک کلاس کارشناسی درباره منطق رویا و قدرت ناحدود تخیل است. این انیمیشن حتی الهام بخش فیلم تلقین کریستوفر نولان نیز بوده است.

7. Frankenweenie – فرنکن‌وینی (88%)

تیم برتون مهارت زیادی در ساخت فیلم‌های انیمیشنی ترسناک که برای مخاطبین هر سنی مناسب هستند دارند. عروس مردگان یکی دیگر از کارهای شناخته شده او در این ژانر است. با این حاتل فرنکن‌وینی یک پروژه‌ شخصی برای برتون است که مهارت بسیار زیاد او را نشان می‌دهد. برتون در این انیمیشن یکی از قدیمی‌ترین ایده‌های خود که قبلاً در سال 1984 نیز درباره آن یک فیلم کوتاه ساخته بود استفاده کرد؛ ادای احترام به هیولای فرانکنشتاین کلاسیک.

این انیمیشن با تکنیک استاپ موشن مدرن ساخته شده و اما با این حال تصویربرداری آن، به صورت سیاه و سفید انجام شده است. فرنکی‌وینی یک داستان سرگرم کننده درباره قدرت، از دست دادن و پذیرش است که ویکتور فرنکشتاین جوان را حین فریب مرگ و زنده کردن سگ مرده‌اش نشان می‌دهد.

6. ParaNorman – پارانورمن (89%)

لایکا یک نام پیشرو در انیمیشن‌های استاپ موشن است. او مسئول تجربه سینمایی آثار زیادی همچون Kubo and the Two Strings و Missing Link بوده است.

حتما بخوانید: بهترین انیمه های سینن (Seinen) – 10 انیمه برتر

پارانورمن یک داستان ماوراءالطبیعه است و در شب رخ می‌دهد. داستان درباره پسری به نام نورمن بابکاک است که متوجه می‌شود توانایی برقراری ارتباط با ارواح را دارد. نورمن ناگهان به امید شهر خود برای پایان دادن به یک نفرین 300 ساله تبدیل می‌شود. این انیمیشن بسیار شیرین است و به همان اندازه که به ارواح اهمیت می‌دهد، به شخصیت پردازی‌ و توسعه آن‌ها نیز می‌پردازد.

5. Coraline – کورالین (90%)

هنری سیلک پس از کابوس پیش از کریسمس  و جیمز و هلوی غول‌پیکر، نامی فوق‌العاده برای خود در صنعت انیمیشن دست و پا کرد. او اخیراً با فیلم استاپ موشن Wendell & Wild باری دیگر به کانون توجه بازگشته. اما این کورالین است که نام هنری سیلک را برای همیشه در یاد ما حک می‌کند.

حتما بخوانید: 5 مورد از بهترین انیمیشن های سال 2024

کورالین ترکیبی از ژانر ترسناک و فانتزی تاریک است که کودکان و بزرگسالان هردو به طور یکسان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. این انیمیشن الهامات بسیاری از جادوگر شهر اوز می‌گیرد چرا که شخصیت اصلی آن دریچه‌ای به دنیایی موازی می‌یابد که به او آزادی‌ای بی‌سابقه اما با قیمتی خطرناک می‌دهد.

4. Mad God – خدای دیوانه (91%)

فیل تیپت یک متخصص جلوه‌های ویژه مشهور، و استاد استاپ موشن است که مسئول جلوه‌های بصری آثار بسیار زیادی همچون پارک ژوراسیک، استارشیپ و حتی جنگ ستارگان بوده است. تیپت اغلب مسئول بخش بصری فیلم‌ها و انیمیشن‌های دیگران است اما خدای دیوانه، اثر خود اوست. ساخت این پروژه بیش از 30 سال طول کشید تا به نتیجه برسد و کارنامه فیل تیپت را تکمیل کند.

خدای دیوانه نزول یک شخصیت مرموز را در یک فضای آخرالزمانی جهنمی به تصویر می‌کشد که روایتی نامتعارف و لحنی شعرگونه دارد. خدای دیوانه اثری بسیار خاص، و بی‌شک یکی از برترین انیمیشن های ترسناک است.

3. The Wolf House – (96%)

خانه گرگ ساخته کریستوبال لئون و خواکین کوسینا، یک انیمیشن آزمایشی استاپ موشن شیلیایی است که در ظاهر بسیار ساده به‌نظر می‌رسد، اما مطلقاً مناسب کودکان نیست.  خانه گرگ در وحشت روانشناختی سورئال غرق می‌شود و داستانی دلهره آور را روایت می‌کند.

این انیمیشن 75 دقیقه بیشتر ندارد و در همین مدت زمان بسیار کوتاه، بارها بهتر از بسیار از فیلم‌هایی که شاید حتی دو برابر طولانی‌تر هستند است. خانه گرگ یکی از تاریک‌ترین انیمیشن‌های ترسناک است که شاید حتی هرکسی تمایلی به تماشای آن نداشته باشد. با این حال نمی‌توان انکار کرد که خانه گرگ با هنرمندی تمام ساخته شده و یکی از بهترین انیمیشن‌ های ترسناک تاریخ است.

از بهترین انیمیشن‌ های ترسناک تاریخ از نگاه روتن تومیتو  کابوس پیش از کریسمس است

2. The Nightmare Before Christmas – کابوس پیش از کریسمس (95%)

برخی از مخاطبان تردید دارند که آیا یک انیمیشن ترسناک واقعاً می‌تواند ترسناک باشد یا خیر. این سوال زمانی که ژانر موزیکال را نیز به آن اضافه کنیم، کمی پررنگ‌تر می‌شود. با این حال کبوس پیش از کریسمس خود را به عنوان رتبه دوم بهترین انیمیشن‌ های ترسناک تاریخ در راتن تومیتوز ثابت می‌کند.

حتما بخوانید: 10 مورد از بهترین انیمه های ترسناک تاریخ

جک اسکلینگتون، پادشاه شهر هالووین متوجه می‌شود که در زندگی‌اش دچار دوگانگی شده است تا زمانی که به طور غیر منتظره‌ای از شهر کریسمس بازدید می‌کند و جهان بینی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند. کابوس پیش از کریسمس یک شگفتی از لحاظ فنی برای سال 1993 است که مضامین قوی و موسیقی جذابی را ارائه می‌دهد و هنوز هم پس از گذشتن سه دهه، ارزش تماشای بسیار زیادی دارد.

ایستگاه سئول جزو بهترین انیمیشن‌ های ترسناک تاریخ از نگاه روتن تومیتو

1. Seoul Station – ایستگاه سئول (100%)

تنها یک مورد در لیست ما وجود دارد که نمره 100 کامل را از راتن تومیتوز دریافت کرده باشد و آن ایستگاه سئول است. زیرژانر ترسناک زامبی محور بسیار محبوب است اما با توجه به زیاد شدن آثار این ژانر، تعداد کمی از آن‌ها کیفیت مطلوبی دارند. ایستگاه سئول محصول کره جنوبی است و به عنوان یک پیش درآمد بر فیلم قطار بوسان ساخته شده است. قطار بوسان داستان پدری است که برای نجات دخترش از شر زامبی‌ها، با موانع بسیاری رو به رو می‌شود.

ایستگاه سئول شروع اپیدمی زامبی‌های قطار بوسان را روایت می‌کند. ایستگاه سئول قتل‌ عام و سکانس‌های خشونت آمیز بسیار زیادی دارد اما به دلیل اهمیت بسیار زیاد به عناصر انسانی و به تصویر کشیدن دنیای درحال فروپاشی بسیار محبوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *