دومین قسمت فیلم تلماسه برخلاف قسمت اول، وفاداری کمتری به رمان منبع اقتباس داشته و برخی از جنبه‌های کلیدی داستان را تغییر داده است. با این حال همچنان رمان تلماسه پایه و اساس داستان است و کمک بزرگی به درک بیشتر جزئیات فیلم می‌کند. چرا که اقتباس از چنین داستان بزرگ و پر جزئیات در سینما، نمی‌تواند تمام جزئیات را پوشش دهد و مخاطبینی که کتاب را نخوانده باشند، احتمالاً در قسمت‌هایی از داستان کمی گیج یا گمراه بشوند.  شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نرسد، اما نکاتی از Dune 2 که بدون خواندن کتاب متوجه نمی‌شوید باعث درک بهتر و بیشتر شما از داستان و شخصیت‌ها می‌شود.

همانند رمان، داستان فیلم دوم تلماسه نگاهی به امپریالیسم، تعصب مذهبی، قدرت پیشگویی و سرنوشت دارد. پل با بازی تیموتی شالامی، قدرت بیابان را جمع می‌کند، با فرمن‌ها اتحاد می‌کند و به تدریج خود را به عنوان لسان الغیب مورد انتظار، به مردم می‌شناسد. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از حقایق پنهان Dune 2 را از رمان‌هایش برای شما بازگو کنیم.

9. چرا پل و هارکونن‌ها از سلاح‌های اتمی برای جنگ در مقابل یکدیگر استفاده نمی‌کنند؟

پس از اینکه گورنی هالک مکان سیلو تسلیحات هسته‌ای آتریدها را فاش کرد و پل از انرژی اتمی برای منفجر کردن یک حفره در کوه و باز کردن راه فرمن‌ها برای حمله به آراکین را داد، یک سوال بزرگ وجود داشت؛ آن هم اینکه با وجود چنین تسلیحاتی، چرا پل یا حتی کارکونن‌ها از آن‌ها برای جنگ با یکدیگر استفاده نمی‌کنند؟ پاسخ این سوال در رمان وجود دارد. درواقع کنوانسیون بزرگ، قانون سفت و سختی در برابر استفاده از سلاح‌های اتمی دارد در حدی که عواقب این کار، می‌تواند حتی منجر به نابودی کامل سیاره استفاده کننده شود. طبق این قانون، حتی پل هم اجازه استفاده از سلاح‌های اتمی را علیه هارکونن‌ها ندارد چرا که با این کار آراکیس نابود می‌شد.

حتما بخوانید: رتبه بندی بهترین فیلم های کریستوفر نولان

8. جسیکا به خاطر لتو به بن گسریت خیانت کرد

درحالی که فیلم‌های دنیس ویلنوو اشارات ظریفی به جزئیات رابطه لتو و جسیکا کرده‌اند، اما تنها در کتاب تلماسه است که می‌فهمیم دقیقاً چرا جسیکا برخلاف دستورات، یک پسر به دنیا می‌آورد. در فیلم اول بیشتر از غرور به عنوان این کار او یاد می‌شود. با این حال حقیقت این است که لتو به شدت می‌خواست پسری برای ادامه میراثش داشته باشد و جسیکا نیز به خاطر علاقه بسیارش به لتو، برای او پسر به دنیا آورد.

7. – چرا پل آنیا تیلور جوی را می‌بیند؟

پس از اینکه پل تصمیم می‌گیرد خودش آب زندگی را بنوشد، تصویری از خود در کنار خواهرش آلیا را در ساحل می‌بیند. پل خواهرش را به عنوان یک بزرگسال می‌بیند نه یک کودک؛ دلیل این اتفاق این است که آب زندگی آگاهی جدیدی به پل داده است که می‌تواند زمان را به صورت غیر خطی ببیند. پس این تصویر، یک پیشبینی از آلیا در کنار پل در بزرگسالی است. اقیانوسی که پل مشاهده کرد نیز به اتفاقی که برای سیاره آراکیس می‌افتد اشاره دارد. آراکیس همانند کتاب‌ها و طبق پیشگویی فرمن‌ها، در ادامه به یک بهشت تبدیل می‌شود.

6. رویاهای پل، داستان مسیح را نشان می‌دهد

قسمت دوم فیلم دون به وضوح نشان می‌دهد که پل درحال حاضر در مسیر ایجاد جنگی در کهکشان است و ممکن است بتواند جان چانی را نجات دهد. با این حال چیزی که نامشخص است، رفتار و تصمیمات او در قسمت سوم است. که اگر همچون کتاب خط داستانی مسیح را پیش ببرد، امپراتوری پل در ادامه به مشکل عدم قطعیت در جانشینی بر می‌خورد. پل و چانی فرزندی ندارد و پل نیز قصد بچه دار شدن ندارد چرا که این کار باعث مرگ چانی می‌شود.

5. چرا ترک پل توسط چانی بسیار مهم است؟

ترک کردن پل توسط چانی، اهمیت بسیار بیشتری از آنچه که فکر می‌کند دارد. چرا که این اتفاق می‌تواند منجر به تغییر داستان در قسمت بعدی شود. با توجه به اینکه چانی پل را ترک کرد و به صحرا رفت،‌ تردیدهای بسیاری وجود دارد که آیا فیلم بعدی می‌تواند داستان مسیح تلماسه را دنبال کند یا نه. چرا که در این خط داستانی، استحکام رابطه پل و چانی بسیار کلیدی است. اگرچه که ممکن است این دو بازهم بتوانند به یکدیگر برگردند، اما به هرحال چنین اتفاقی مي‌تواند منجر به تغییرات گسترده‌ای در داستان شود.

4. چرا گایوس هلن موهایم، جسیکا را پلید می‌نامد؟

همچون فرمن‌ها زمانی که جسیکا آب زندگی را می‌نوشد، گایوس هلن موهایم نیز زمانی که متوجه می‌شود جسیکا باردار است، واکنش تندی نشان می‌دهد. با این حال نکته‌ای که شاید متوجه نشده باشید، این است که گایوس هلن موهایم واژه پلید را نه به جسیکا، بلکه به داختر متولد نشده او، آلیا نسبت می‌دهد. دلیل ترس او به این دلیل است که جسیکا، آلیا را با حافظه ژنتیکی پیش از تولد به وجود آورده و از نظر روانی ناپایدار است.

3. چرا همه تصور می‌کنند آراگیس جنوبی غیر قابل سکونت است؟

مهمان نوازی مردم آراکیس جنوبی در فیلم تلماسه 2 قابل مشاهده است. با این حال، هیچ گاه توضیح داده نشد که چرا همه فکر می‌کنند این قسمت از سیاره غیر قابل سکونت است. این یکی از حقایق فیلم دون 2 است که می‌توانید پاسخ آن را در کتاب پیدا کنید. مسئله این نیست که هارکونن‌ها و یا بقیه امپراتوری مرتکب اشتباه شده باشند، بلکه این انجمن فضایی است که تاکنون از تهیه نقشه جنوب سیاره امتناع کرده است. چرا که اهمیت مزارع ادویه شمالی برای آن‌ها بسیار بیشتر از بخش‌های جنوبی سیاره است.

2. تلاش استیلگار برای قربانی کردن خود، بخشی مهمی از فرهنگ فرمن‌ها است

دراماتیک‌ترین صحنه قسمت دوم تلماسه، جایی است که استیلگار پیشنهاد قربانی کردن خودش را می‌دهد تا پل بتواند در شورای فرمن سخنرانی کند. این اتفاق در فیلم با سرعت بالایی رخ داده و می‌گذرد. با این حال، کتاب به وضوح نشان می‌دهد که جایگزینی یک رهبر از طریق شکست رهبر پیشین در مبارزه، سنگ بنای جامعه فرمن است. بنابراین امتناع پل از مبارزه با استیلگار صرفاً یک مصلحت تاکتیکی نیست. این کار به قلب فرهنگ فرمن ضربه می‌زند و نشان می‌دهد که چگونه موقعیت پل به عنوان مسیح فرمن‌ها مردم را متحول می‌کند.

حقایق فیلم دون 2

1. فید روتا هارکونن نقش مهم‌تری در داستان دارد

اما شاید مهم‌ترین نکاتی از Dune 2 که بدون خواندن کتاب متوجه نمی‌شوید خط داستانی فید روتا هارکونن باشد. معرفی او در قسمت دوم، یکی از بهترین سکانس‌های فیلم است. اگرچه که او نقش برجسته‌ای در قسمت‌های اولیه داستان ندارد، اما او در پس زمینه چندان هم بی‌اهمیت نیست. طبق کتاب‌ها، فید روتا هارکونن در این مدت بیکار ننشسته و در واقع حتی به برنامه‌های بارون برای آراکیس و آترید‌ها نیز رضایت داده است. این باعث می‌شود که این شخصیت با وجود ناشناخته بودن، به سرعت در قسمت دوم نقشی بسیار پررنگ داشته و تبدیل به آنتاگونیست اصلی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.