جوکر نمادین‌ترین دشمن بتمن است؛ اما آیا او واقعاً جوکر شوالیه تاریکی نام دارد؟ بعید است که او با نام جوکر متولد شده باشد. اما باید بدانید که مرموز بودن، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در معرفی شخصیت جوکر به آن بر می‌خوریم و اطلاعات بسیار کمی از این شخصیت وجود دارد. شاید برای سال‌های طولانی نام جوکر در کمیک‌های دی‌سی فاش نشده باشد، اما همچنان می‌توانیم اطلاعات مهمی از او به دست آوریم. البته که این قائده مرموز بودن، در برخی از اقتباس‌های سینمایی و یا انیمیشنی کمی کمرنگ شده است.

تاکنون اقتباس‌های بسیاری از شخصیت جوکر ساخته شده‌اند. از نقش آفرینی سزا رومرو در سریال بتمن دهه 1960 گرفته تا صداپیشگی مارک همیل در سریال انیمیشنی بتمن و در نهایت فیلم اختصاصی جوکر در سال 2019. بی‌شک این مسیر نشان‌دهنده محبوبیت بسیار شخصیت جوکر در میان مردم است.

ماجرای خلق شخصیت جوکر

جوکر یک ابرشرور در کمیک‌ بوک‌های ‌دی‌سی است که اغلب به عنوان دشمن بتمن در نظر گرفته می‌شود. این شخصیت توسط بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد و برای اولین بار، در 25 آوریل سال 1940 در یکی از کمیک‌های بتمن حضور یافت. اگرچه که درباره خالق شخصیت جوکر کمی ابهام وجود دارد، اما مشخص است که هر سه اشخاص نام‌برده، حداقل کمی در خلق این شخصیت نقش داشتند. نکته جالب توجه اینجاست که قرار بود جوکر در همان اولین حضورش کشته شود اما با مداخله ویراستار، جوکر زنده ماند تا به عنوان دشمن اصلی بتمن باقی بماند. شاید اگر جوکر همان‌جا کشته می‌شد، بسیاری از بهترین داستان‌های بتمن نیز هیچ‌گاه ساخته نمی‌شدند.

جوکر اغلب به عنوان یک جنایتکار روان‌پریش، سادیسم و دیوانه به تصویر کشیده شده است که هوش بسیار بالایی برای شیطنت‌های مرگ‌بارش دارد. البته که این دیوانگی با شوخ‌طبعی بیمارگونه او همراه است که می‌تواند فاجعه‌های بزرگی به بار آورد. داستان گذشته جوکر اغلب در برداشت‌های مختلف، متفاوت بیان می‌شود. با این حال شایع‌ترین آن‌ها این است که او در مخزنی از مواد شیمیایی افتاد که باعث تغییر رنگ پوستش به سفید، موهایش سبز و لب‌هایش قرمز روشن شد. در نتیجه این تغییر شکل او را دیوانه کرد.

نام جوکر در کمیک ها چیست؟

در اغلب داستان‌های کمیک، نام جوکر پیش از تغییر شکل فاش نمی‌شود. با این حال در برخی موارد توانسته‌ایم اطلاعاتی در این باره به دست آوریم. برای مثال، در سال 2007 و کمیک Batman: Confidential، جوکر به عنوان یک قاتل با نام جک یاد شد. البته که هیچ نام خانوادگی‌ای برای او در نظر گرفته نشده بود.

همچنین ببینید: بهترین جوکر سینما کیست؟ رتبه بندی بازیگران نقش جوکر

در کمیک بتمن: خیابان‌های گاتهام در سال 2010، داستانی متفاوت برای جوکر روایت می‌شود. او این‌بار سانی نام دارد و در کودکی توسط یک خلافکار به نام سالی گزو ربوده شده بود. حالا و پس از گذشت سال‌ها، جوکر به یک تبه‌کار بزرگ تبدیل شده که به دنبال انتقام از سالی است.

شاید بتوانیم قطعی‌ترین مورد برای اسم واقعی جوکر را در کمیک فلش پوینت سال 2022 بدانیم. در این کمیک، مشخص شد که نام جوکر جهانی که بسیار شبیه به جهان اصلی دی‌سی بود، جک اسوالد وایت است که مورد کمیک Batman: Confidential را نیز تایید می‌کند.

نام جوکر در فیلم های سینمایی چیست؟

اولین اقتباس سینمایی از جوکر در سریال بتمن دهه 1960 بود که بالاتر به آن پرداختیم. این اولین باری که جوکر نامی حقیقی دریافت می‌کرد  و جک نایپر نام گرفت. این عنوان درواقع ساخته فیلمسازان هالیوود بود که با ترکیب نام جک نیکلسون و بازیگری به نام آلن نایپر به دست آمد. همچنین در این فیلم داستان افتادن در خمره موارد شیمیایی نیز مطرح شد.

دومین بتمن مهم‌ سینما مربوط به شوالیه تاریکی کریستوفر نولان و ایفای نقش هیث لجر فقید می‌شود. جوکری که تا به امروز محبوب‌ترین بوده و همچنان طرفدار دارد. اما چیز زیادی درباره این جوکر قابل بیان نیست چرا که او در این فیلم بیشتر به مرموز بودنش پرداخته شده و نه تنها نامش نامشخص است، بلکه هربار که داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند چیزی متفاوت را می‌گوید.

آخرین حضور جوکر در سینما نیز در فیلم اختصاصی‌اش در سال 2019 بود که بزرگسالانه‌ترین و عمیق‌ترین جوکر سینما است. این بار خبری از بتمن نیست و ما شاهد داستانی از جوکری افسرده، به نام آرتور فلک هستیم. او یک کمدین بود که با بیماری‌های روانی دست و پنجچه نرم می‌کرد و در نهایت به قاتلی روانی، و البته نماد آزادی برای مردم تبدیل شد. لازم به ذکر است که این نسخه از جوکر هیچ پشتوانه‌ای در کمیک بوک‌ها نداشته و کاملاً زاده سینما است.

جمع بندی

به احتمال زیاد هیچوقت نام واقعی قطعی و یا گذشته دقیق جوکر فاش نخواهد شد. چرا که این دقیقا همان چیزی است که جری رابینسون هنگام خلق جوکر می‌خواست. او شخصیتی بی هویت، اما ترسناک را ساخت که پی‌ بردن به رازهایش حتی کاریزمای او را کم خواهد کرد. شاید به همین دلیل است که با گذشت بیش از 80 سال، شخصیت جوکر همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *