بازی‌های ویدیویی که امروز در بازار این دسته از بازی ها می‌بینیم، فاصله زیادی از نمونه‌های قدیمی شان گرفته‌اند. پیشرفت تکنولوژی و پردازش تصاویر موجب شده بازی ها از نظر گرافیکی و فضای بصری به حدی واقع گرایانه و با کیفیت شوند که گاها مرزهای واقعیت و شبیه سازی را جابه‌جا می‌کنند. اما با این همه، تجربه‌ای که بازی‌های قدیمی و نوستالژی کلاسیک برای نسل‌های اولیه این صنعت رقم زدند، تجربه‌‎ای بی نظیر و یکتا بود. در این مقاله قرار است به معرفی نوستالژی ترین بازی ها برویم. عناوینی کاملا کلاسیک.

بازی‌هایی مانند Sonic the Hedgehog و Streets of Rage بازی‌های بزرگی بودند که در سه دهه پیش وقتی برای اولین بار کنسول‌ها را عرضه کردند، همه را شگفت زده کردند. بازی هایی که در دوران اوج نبرد بزرگ بین SEGA Genesis و Super Nintendo Entertainment System (SNES) منتشر شدتد، مدت ها قبل از اینکه Sony PlayStation و Microsoft Xbox به رهبران بازی های ویدیویی تبدیل شوند.

حس نوستالژی که از انجام بازی‌‎های ویدیویی قدیمی می گیریم اغلب ما را به یاد آن روزهای خوبی که با دوستانمان در دوران کودکی و نوجوانی داشتیم می اندازد، چیزی که نیک بومن، دانشیار روزنامه نگاری و صنایع رسانه خلاق در دانشگاه فناوری تگزاس، درباره آن تحقیق کرده است.

بومن می گوید: «ما از قبل می دانیم که بازی ها منبع بهزیستی روانی هستند. «… با نوستالژی، شما به نوعی پیوند مثبت دریافت می کنید، زیرا می توانید به خودتان متصل شوید. شما همزمان با تجربه یک بازی قدیمی اقدام به پخش یک خاطره مثبت از دوران کودکی خود می‌کنید. این چیزها می توانند به ویژه برای رهایی از استرس کوتاه مدت قوی باشند. در تحقیقات ما متوجه شدیم افرادی که خاطرات نوستالژی اجتماعی دارند – خاطرات بازی با دوستانشان در گذشته – احساس می‌کنند با خودشان و دوستانشان در گذشته مرتبط هستند و همچنین تعلق بیشتر به زمان حال دارند.

این شما و این لیست 15 تایی از بازی‌های نوستالژی:

1. Tetris | تتریس

آیا بازی پازلی بهتر از تتریس وجود دارد؟ این بازی ساده که توسط مهندس نرم‌افزار شوروی الکسی پاجیتنوف در سال 1984 ساخته شد، شامل قرار دادن بلوک‌هایی با شکل و رنگ متفاوت برای ایجاد خطوطی است که ناپدید می‌شوند و به شما امتیاز می‌دهند. هرچه خطوط بیشتری ایجاد کنید، بلوک‌ها سریع‌تر می‌افتند تا زمانی که همه چیز مافوق صوت شود.

تتریس یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های جهان است و در اکثر پلتفرم‌ها موجود می‌باشد. حتی یک نسخه چندنفره نیز وجود دارد تا بتوانید در مقابل افرادی از سراسر جهان قرار بگیرید. یک بازی ویدیویی کلاسیک که امروزه هنوز توسط گیمرهای هاردکور بازی می شود.

2. The Legend of Zelda: Ocarina of Time | زلدا

شاید بتوان پدر بازی های ماجراجویی و نقش آفرینی را بازی بلدا دانست. The Legend of Zelda: Ocarina of Time که بر روی Nintendo 64 به عنوان یک عنوان پرچمدار منتشر شد، اولین عنوان از این سری است که از گرافیک سه بعدی استفاده می کند.

با بازی به عنوان Link، باید در سرزمین فانتزی Hyrule در تلاش برای شکست دادن پادشاه شیطان Ganondorf حرکت کنید. این بازی با سفر در سرزمین‌ها و زمان‌های مختلف، داستانی جذاب، جلوه‌های بصری باورنکردنی (برای زمان) و موسیقی متن فوق‌العاده دارد. Ocarina of Time یک بازی ویدئویی نوستالژیک واقعی است که همه حس ها را به شما القا می کند.

3. Super Mario Bros | سوپر ماریو

یکی دیگر از کلاسیک های پلتفرم نینتندو، Super Mario Bros. یک بازی ماجراجویی دیوانه کننده است و اولین بازی از سری Super Mario به حساب می‌آید. از آهنگ تم نمادین گرفته تا گرافیک های بی انتها تا مراجل مخفی، Super Mario Bros در یک لیگ خاص خود قرار دارد. شب‌های زیادی در تلاش برای هدایت شخصیت ماریو در مراحل مختلف ساید اسکرول در پادشاهی قارچ در مأموریتی برای نجات شاهزاده تودستول سپری شد.

این بازی به دمیدن جان تازه‌ای به بازار ویدیویی که در آن زمان با مشکل روبه‌رو بود کمک کرد و مسیری را برای بازی‌های پلتفرم ساید اسکرول در حال حرکت به جلو تعیین کرد.

4. Sonic the Hedgehog 2 | سونیک

در حالی که اولین بازی گیمرها را با جوجه تیغی آبی و دشمنش دکتر آیو روباتنیک آشنا کرد اما سونیک 2، به عنوان یک بازی کلاسیک قدیمی و پلتفرمر خودنمایی می کند. Sonic the Hedgehog 2 مشابه نسخه اول است، مراحل در این نسخه بهتر طراحی شده‌اند، جلوه‌های بصری دیدنی‌تر، موسیقی متن کمتر آزاردهنده‌تر است و گیم‌پلی بسیار تقویت شده است.
Sonic the Hedgehog 2 همچنین شخصیت جدید Miles “Tails” Prower را معرفی می‌کند، دستیار Sonic، و با سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسخه اصلی ساخته شده است.

5. Tony Hawk’s Pro Skater 2

عناوین اصلی Tony Hawk’s Pro Skater که اخیراً برای کنسول‌های مدرن با گرافیک و گیم‌پلی بهتر مجدداً منتشر شده‌اند، یک سفر واقعی به سمت دنیای حافظه هستند. اولین بازی پلت فرمی را برای بازی Tony Hawk’s Pro Skater 2 ایجاد کرد، یکی از بهترین بازی های ویدئویی اسکیت بورد در تمام دوران.

بازی ترکیبی از مراحل مبتنی بر مناطق واقعی، ترفندهای بیشتری برای به دست آوردن، فهرست بزرگی از بهترین اسکیت بازان (مانند تونی هاوک، رادنی مولن، چاد ماسکا، و باب برنکویست) و یک موسیقی متن قاتل است. افرادی مانند پاپا روچ، خشم علیه ماشین، دین بد، و میلنکولین. Tony Hawk’s Pro Skater 2 یک بازی تمام وقت است.

6.  Donkey Kong

Donkey Kong بازی دیگری است که در آن چندین نسخه مختلف وجود دارد که در طول سال ها تأثیر فرهنگی داشته است. اولین عنوان یک بازی آرکید بود که در سال 1981 منتشر شد و موفقیت بزرگی در بین بچه ها در سراسر آمریکا داشت. بازی بسیار ساده است.

این بازی در سال 1994 زمانی که در Nintendo Game Boy منتشر شد جان دیگری گرفت و دوباره به یک موفقیت تبدیل شد. این نسخه از نسخه اصلی دقیقاً با گرافیک و گیم پلی بهبود یافته پیروی می کند. سومین و مسلماً بهترین نسخه Donkey Kong Country در SNES است. این بازی را به یک ماجراجویی ساید اسکرول با تصاویر رنگارنگ، ویژگی‌های پرش و مراحل جایزه دار تبدیل کرد.

7. Duck Hunt | شکار اردک

یکی از عناوین پرتابی که NES را همراهی می‌کرد، Duck Hunt به عنوان یک اثر کلاسیک تمام دوران شناخته خواهد شد. همچنین این اولین بازی است که از NES Zapper استفاده می‌کند، در اصل یک جوی استیک به شکل تفنگ است که به شما احساس می‌کند در حال بازی در یک بازی تیراندازی هستید.

بازی به خودی خود یک اثر جذاب است که در آن شما باید به اردک ها شلیک کنید در حالی که با جلو رفتن مراحل سخت تر می شوند.

8. GoldenEye 007

بازی‌های ویدیویی دیگری نیز بر اساس شخصیت جیمز باند ساخته شده‌اند، اما هیچ‌کدام مانند GoldenEye 007 جوهر مامور مخفی بریتانیا را نشان نمی‌دهند. این بازی ویدیویی بر اساس فیلم باند به همین نام در سال 1995، منتشر شده در نینتندو 64 است. تیراندازی اول شخص که بهترین قسمت های فیلم را تکرار می کند. مبارزات واقعی، گرافیک چشم نواز و موسیقی متن فوق العاده دیگری دارد.

اما چیزی که واقعاً GoldenEye 007 را به اکثر گیمرها فروخت، حالت‌های deathmatch چند نفره بود که در آن حداکثر چهار نفر می‌توانستند در صفحه تقسیم شده بازی کنند و در سطوح مختلف پرسه بزنند و سعی کنند به یکدیگر شلیک کنند. این بازی دارای حس آرکید با گرافیک مدرن است و یکی از بهترین بازی های ویدیویی دهه 90 باقی مانده است.

9. Space Invaders

بازی Space Invaders که درها را به بازار بازی های ویدیویی باز کرد، عنوانی نمادین است. بازی ای که شامل تیراندازی به فضاپیماهای بیگانه است که به آرامی نزدیکتر می شوند و به سمت پایین صفحه حرکت می کنند که البته برای کاربران جدید خسته کننده خواهد بود. هر بچه ای که امروز این بازی را بازی می کند، بعد از چند دقیقه آن را خاموش می کند. دیدن آن عالی نیست اما گیم پلی آن همچنان اعتیاد آور است. به علاوه این یکی از تاثیرگذارترین بازی ها در تاریخ بازی های ویدیویی است.

10. Super Mario Kart | سوپر ماریو

شکی نیست که نسخه 64 نینتندو به معرفی Super Mario Kart به نسل جدیدی از بازیکنان بازی های ویدیویی کمک کرده است، اما وقتی نوستالژی به میان می آید، نگاه کردن به نسخه اصلی سخت است. این بازی مسابقه ای ساده که در سال 1992 در SNES منتشر شد، برای بازی با دوستان بسیار عالی است. حالت چند نفره به گونه ای طراحی شده است که شما را به بازگشت بازگرداند، با مجموعه ای عالی از آهنگ ها و شخصیت های متنوع برای انتخاب.

گرافیک ممکن است در مقابل نسخه‌های مدرن مقاومت نکند، اما همین را نمی‌توان در مورد گیم‌پلی گفت که باعث می‌شود بارها و بارها برگردید.

11. Gran Turismo

وقتی در مورد بازی های اتومبیل رانی نمادین صحبت می کنید، Gran Turismo همیشه بخشی از گفتگو است. از زمانی که برای اولین بار در سال 1997 در پلی استیشن سونی ظاهر شد، این بازی ویدیویی با هشت عنوان رسمی و هشت نسخه اسپین آف به یکی از طولانی ترین فرنچایزها تبدیل شد.

این بازی که به طور جهانی توسط منتقدان تحسین شده است، به شما امکان می‌دهد پشت فرمان ماشین‌های واقعی موجود در دنیای واقعی بنشینید و با آن‌ها در مدارهای واقعی مسابقه دهید. Gran Turismo تأثیر خود را گذاشت زیرا اتومبیل ها همانطور که اگر واقعاً آنها را رانندگی می کردید پاسخ دادند و اعتباری را به بازی هایی که اکثر مسابقه دهندگان ندارند اضافه کردند.

12. Street Fighter II | مبارزان خیابانی

نسخه های مختلفی از Street Fighter II وجود دارد که سخت است بدانید از کجا شروع کنید. نسخه اصلی بازی، اولین نسخه SNES (Street Fighter II: The World Warrior)، پورت SEGA Genesis (Street Fighter II: Special Champion Edition) و عنوان دوم SNES (Street Fighter II Turbo) وجود دارد.

همه نسخه‌ها گیم‌پلی یکسانی دارند و شامل انتخاب یک جنگنده و مقابله با حریفان مختلف در سراسر جهان می‌شوند تا اینکه با رویارویی نهایی با M. Bison بد بزرگ روبرو شوید. Street Fighter II انقلابی در بازی مبارزه ایجاد کرد و ترکیب‌های وحشی را اضافه کرد، پس‌زمینه‌های جالبی به شخصیت‌ها داد و سطح دشواری را با هر مبارزه افزایش داد. یک کلاسیک واقعی

13. Doom | نابودی

Doom که پایه و اساس همه بازی های تیراندازی اول شخص امروزی است، یک بازی باشکوه است که هنوز هم پابرجاست. همراه با Wolfenstein 3D (یک سال پیش از آن در سال 1992 منتشر شد)، این به تعریف ژانر FPS کمک کرد. در حالی که دنباله‌ها و بازسازی‌های بی‌شماری وجود داشته است، هیچ چیز به اندازه نسخه اصلی هیجان انگیز نیست.

به چند قسمت تقسیم می‌شوید، شما نقش یک تفنگدار ناشناس در مریخ را بازی می‌کنید که متوجه می‌شود دری بین دنیای ما و جهنم باز شده است. به دنبال انتقام، باید در حالی که سعی می کنید زنده بمانید و از ماه بیرون بیایید، نیروهای جهنم را به جان بخرید. خونین، وحشیانه، و خنده دار، Doom یک بازی هیپنوتیزمی است که هنوز هم تا به امروز پرطرفدار است.

14. Streets of Rage 2

خیابان های خشم، یک ساید اسکرول کلاسیک دیگر است که به SEGA Genisis در طول جنگ کنسول خود با نینتندو کمک کرد. بازیکنان از بین شخصیت‌های Axel Stone و Blaze Fielding از بازی اول و شخصیت‌های جدید Max “Thunder” Hatchet و Eddie “Skate” Hunter را انتخاب می‌کنند که در خیابان‌ها ماموریت انتقام‌جویی را آغاز می‌کنند، که در نهایت به مبارزه نهایی با آقای اسرارآمیز X می‌رسد. .

این یک بازی فوق‌العاده سرگرم‌کننده است که به عنوان یکی از بهترین بازی‌های دهه 90 شناخته می‌شود. جلوه های بصری قوی، خط داستانی خوب و اکشن فراوانی دارد. موسیقی متن این بازی هم از موسیقی های متن به یاد ماندنی در دنیای بازی های ویدیویی است.

15. Out Run

بازی Out Run یک بازی ماشینی دهه 80 است که جزو اولین دسته از بازی های ماشینی به حساب می‌آید. بازی ای که تأثیر عمده ای بر تمام بازی های مسابقه ای که بعد از آن عرضه شد داشت. در این بازی شما یک Ferrari Testarossa Spider را در نمای سوم شخص کنترل می کنید و با یک تایمر مسابقه می دهید تا دورهای مختلف را کامل کنید. گرافیک طبق استاندارد امروزی کمی قدیمی است، اما گیم پلی بازی همچنان پابرجاست و بازی Out Run را به یکی از بهترین بازی های ویدئویی رترو یا قدیمی تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *