همه می‌دانیم توانایی مدیریت زمان یک مهارت حیاتی برای موفقیت در مدرسه، کار و به طور کلی زندگی است. برای انجام به موقع کارها، باید زمان خود را به طور مؤثر برنامه‌ریزی و سازماندهی کنید؛ به ویژه نوجوانان که برای اولین بار در حال یادگیری نحوه مدیریت زمان خود در این مرحله از زندگی خود هستند. آنها در مدرسه، فعالیت‌های فوق برنامه ورزشی و فرهنگی و همینطور تعهدات اجتماعی خودشان می‌توانند اصول کلی مدیریت زمان را فراگیرند. به همین دلیل، وقت گذاشتن برای همه چیز می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله قرار است اصول کلی آموزش مدیریت زمان به کودکان و نوجوانان را مرور کنیم.

این واقعیت که تقریباً نیمی از دانش‌آموزان دبیرستانی اذعان می‌کنند که تقریباً هر روز در مدرسه استرس دارند، نگران‌کننده است. در میان مقصران، دشواری ایجاد تعادل بین چندین فعالیت به طور همزمان است که آسیب زاست. این در شرایطی است که با آموزش مدیریت زمان به کودکان و نوجوانان مدرسه رو، می‌توانیم از این آسیب‌های پیش رو جلوگیری کنیم. به سراغ مرور کردن اصول می‌رویم.

1. تشویق کودکان به برنامه ریزی و فکر کردن درباره کارها

اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند اتفاقات پیش رویشان را پیش‌بینی کنند، به احساس اعتماد و امنیت آنها کمک می‌کند. داشتن یک برنامه روزانه ثابت و پیروی از روال‌های گام به گام، توانایی کودکان را برای پیش بینی روزهای خود تسهیل می‌کند و در عین حال به آنها احساس کنترل می‌دهد. روتین ها می‌توانند به آنها کمک کنند تا مولد، سازماندهی شده و در مسیر درست باقی بمانند. از طرفی اصولاً نوجوانان به روال نیاز دارند. نوجوانان به آزادی زیادی عادت کرده اند و ممکن است در ابتدا به سختی به یک روال پایبند باشند. نکات زیر به نوجوانان کمک می کند تا یک برنامه روزانه داشته باشند:

  • از چیزهای کوچک شروع کنید: این ایده خوبی نیست که برنامه نوجوان خود را به یکباره اصلاح کنید. هر هفته یک یا دو چیز جدید به برنامه روزانه خود اضافه کنید. برای آنها سخت تر و راحت تر خواهد بود.
  • انعطاف پذیر باشید: گاهی اوقات، همه چیز آنطور که برنامه ریزی شده است پیش نمی رود، بنابراین آنها باید برای تطبیق آماده شوند. شاید نوجوان شما نیاز داشته باشد که روز بعد کمی دیرتر بعد از انجام تکالیف شبانه در خانه بخوابد.
  • آن را سرگرم کننده کنید: اگر نوجوان شما از آن لذت نبرد، احتمال کمتری دارد که به یک روتین پایبند باشد. سرگرمی ها یا علایق آن ها را با هم ترکیب کنید تا آن را سرگرم کننده و جذاب کنید.
  • نظرشان را بشنوید: نظر نوجوان خود را در مورد کارهای روزمره خود دریافت کنید. داشتن نظری در برنامه‌ها و برنامه‌هایشان باعث می‌شود آنها را بیشتر دنبال کنند. نوجوان شما می‌داند که چه چیزی برای او بهتر عمل می‌کند و ورودی فوق‌العاده و آینده‌نگر دارد. شما آن را می خواهید!
  • مثبت و حامی باشید: هنگامی که نوجوان شما تلاش می کند تا به کارهای روزمره خود متعهد بماند، باید مثبت و حمایت کننده باشید. شما مجبور نیستید آنها را ناراحت کنید یا از آنها انتقاد کنید. در عوض، آنها را تشویق کنید و به آنها کمک کنید تا آن را بفهمند.

توجه کنید که آموزش مدیریت زمان به کودکان کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان دارد. با تقسیم کردن آن به کارهای کوچکتر، روز نوجوان خود را کمی آسانتر کنید. در نتیجه، کمتر طاقت فرسا و قابل کنترل به نظر می رسد. مثلا یک برنامه یا چک لیست بصری تهیه کنید که نوجوان شما بتواند از آن استفاده کند. اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما با تقویت مثبت به روال خود پایبند است. با درک و صبور باشید. به هر حال، توسعه روال خود زمان می برد. نوجوان شما می تواند سال ها با کمی تلاش از یک روال استفاده کند.

برخی از روتین‌های خاص که می تواند به رشد نوجوان خود کمک کند

  • روتین صبحگاهی: یک روال صبحگاهی می‌تواند شامل بیدار شدن هر روز در ساعت معین، پوشیدن لباس، خوردن صبحانه و بستن کوله‌پشتی‌شان باشد – شاید هم یک ناهار ببندند.
  • روتین بعد از مدرسه: مدتی را به انجام تکالیف، استراحت، تمرین ورزشی یا آماده شدن برای خواب اختصاص دهید.
    روال آخر هفته رسیدگی به کارهای خانه، ملاقات با دوستان و استراحت، همگی می توانند بخشی از این روال باشند.

بسته به علایق و نیازهای نوجوانتان، می‌خواهید فعالیت‌های خاصی را در برنامه‌های روزمره او بگنجانید. شما فقط باید مطمئن شوید که آنها یک روال ثابت دارند و به آنها کمک کنید تا در مسیر خود باقی بمانند. هر گونه شرکت در یک ورزش مدرسه، ساز موسیقی یا باشگاه به آموزش همه این اصول کمک می کند – گاهی اوقات بهتر از والدین می توانند آن را آموزش دهند.

2. یادداشت کردن کارهای مورد برنامه ریزی

ساده ترین راه برای کاهش استرس و احساسات طاقت فرسا چیست؟ اگر فرزندتان فناوری را ترجیح می دهد، مداد و کاغذ یا تبلت یا لپ تاپ. در اوایل دوره دبیرستان، این امر به ویژه صادق است. کودکان تشویق می شوند تا در فرآیندی به نام بارگذاری شناختی، تمام فهرست ها، وظایف و ایده ها را از ذهن خود بر روی کاغذ پاک کنند. این به نوبه خود بار ذهنی را کاهش می دهد. بررسی مشاغلی که تولید می کنند به آنها دوپامین مثبت می دهد. و همچنین آنها را با اعتماد به نفس برای مقابله با وظایف چالش برانگیزتر در آینده توانمند می کند.

بهتری پیشنهاد برای خانواده‌ها: ساعت رومیزی با طرح موردعلاقه کودک

3. شناسایی موانع و کمک به غلبه بر آنها

نوجوانان اغلب با این موانع روبرو هستند – که می تواند برای چندین نفر صادق باشد. برخی از رایج ترین عبارتند از:

  • حواس پرتی: رسانه‌های اجتماعی و وسایل الکترونیکی (مخصوصاً تلفن‌ها و رایانه‌ها معمولاً مقصر هستند. می‌توانید با این نکات به فرزندتان کمک کنید تا با این موارد حواس‌پرتی مقابله کند.
  • استراحت بین مطالعه: به آنها پیشنهاد دهید بین مطالعه استراحت کنند. با تقسیم زمان مطالعه به دوره های کوتاهتر می توان کارهای بیشتری انجام داد.
  • دوری از گوشی و دنیای مجازی: از آنها بخواهید گوشی های هوشمند خود را در جای دیگری نگه دارند. یک نقطه مرکزی برای همه دستگاه های خانواده در نظر بگیرید.
  • بگذارید تقلب کنند: برنامه ریزی بیش از حد و تعهد بیش از حد را غدغن کنید! بعضی مواقع نیاز است که کودکان یا نوجوانان برنامه‌شان را بپیچانند!
  • توانایی “نه” گفتن: به آنها بیاموزید که چگونه به کارهای اضافی یا فعالیت های بیشتر «نه» بگویند.
  • یک برنامه هفتگی تنظیم کنید: توصیه کنید هر روز آن را مرور کنید و هر روز فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید.
  • اولویت بندی: آنچه را که بیشتر مرتبط است اولویت بندی کنید. از آنها بخواهید ماتریس آیزنهاور را بررسی کنند، ابزاری برای اولویت بندی وظایف.
  • برنامه ریزی در زمان آزاد: از آنها بخواهید زمان آزاد خود را برنامه ریزی کنند. و مهمتر از آن، مطمئن شوید که آنها به آن پایبند هستند.
  • تنظیم یادآوری: یادآوری‌ها یا اعلان‌ها را با برنامه‌ها تنظیم کنید. ماندن در مسیر با تکنولوژی آسان تر است. با یادآوری‌هایی که از قبل تنظیم شده‌اند، می‌توانید روی موارد مهم‌تر تمرکز کنید.
  • تخمین زمان: روی تخمین زدن مدت زمان هر کار کار کنید. این تمایل وجود دارد که فکر کنیم کارها زمان کمتری نسبت به آنها دارند، که باعث استرس و از دست دادن ضرب الاجل می شود. به همین دلیل آنها باید برای خود زمان بگذارند. گزینه های زیادی برای دانش آموز شما وجود دارد.

مطمئن شوید که کودکان بر خلاف آنچیزی که فکر می کنید، شما درک می کند که چرا شروع کردن کار سخت است. از طرفی خودشان هم متوجه خواهند شد که مدیریت زمان کودکان چقدر زمان بر خواهد بود. آیا به این دلیل است که آنها فکر می کنند خیلی سخت است؟ آیا از شکست می ترسند یا اعتماد به نفس ندارند؟ آیا کمال گرایی یا اضطراب آنها را فلج می کند؟ کارهای بزرگ را انجام دهید و آنها را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. یک پروژه دلهره آور از این طریق قابل مدیریت تر است.

به دو روش مختلف برای انجام کارها فکر کنید. ابتدا با مهمترین یا چالش برانگیزترین وظایف مقابله کنید. اگر این موارد را زود به پایان برسانید، کمتر احتمال دارد که به تعویق بیاندازید. استراتژی دوم: با چیزی آسان شروع کنید. در نتیجه، آنها اعتماد به نفس پیدا می کنند و معتقدند که شما می توانید هر کاری را انجام دهید. برای ایجاد انگیزه در آنها از پاداش استفاده کنید. ممکن است بعد از انجام یک کار، 15 دقیقه را صرف یک فعالیت مورد علاقه خود کنند، با دوستان خود وقت بگذرانند، یک بازی انجام دهند – یا حتی بعد از یک ماه یک جایزه مانند یک کتاب یا لباس جدید بخرند. ضرب الاجل های مصنوعی تعیین کنید. قبل از مهلت واقعی، این اجازه می دهد تا برخی از تعویق انداختن.

4. مهم ترین اصل آموزش مدیریت زمان به کودکان: شناسایی زمان با بیشترین مقدار بازدهی

شاید یکی از مهم‌ترین اصول در آموزش مدیریت زمان به کودکان، همین اصل باشد. برخی از افراد اول صبح بازدهی بیشتری دارند و برخی دیگر اینطور نیستند. برخی از افراد در اواخر شب یا درست قبل از خواب بیشترین بازدهی را دارند. به نظر می رسد که چه بچه شما یک فرد صبحگاهی باشد یا نه – آنهایی که از خواب برمی خیزند و با روز روبرو می شوند زندگی بهتری دارند و کارهای بیشتری انجام می دهند. این را به نوجوان خود گوشزد کنید – از آنها بخواهید نمونه هایی از این اصل را در محله و شهر شما جستجو کنند. این دنیا با افراد صبحگاهی کار می کند و آنها با تطبیق با آن بهتر موفق خواهند شد. وقتی آنها همه چیز را در زندگی خود تنظیم کرده باشند، و همه چیز در حرفه به آرامی پیش می رود – اگر بخواهند می توانند تغییر کنند.

بهتری پیشنهاد برای خانواده‌ها: ساعت دیواری با طرح موردعلاقه کودک

بگذارید نوجوانتان بفهمد چه زمانی بیشترین بازدهی را دارد و چگونه از آن به نفع خود استفاده کند. آشنایی با بهره وری یک نفر به سادگی پرسیدن از اوست. ممکن است بخواهید از آنها بپرسید که چه زمانی از روز بیشتر احساس هوشیاری و تمرکز دارند و چه زمانی تمایل دارند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. اگر نمی توانید مستقیماً از آنها بپرسید، می توانید بهره وری آنها را در طول زمان پیگیری کنید. یک برنامه ردیابی زمان می تواند پیشرفت آنها یا زمان تکمیل کارها را ردیابی کند.

اگر می‌دانید چه زمانی یک فرد بیشترین بازدهی را دارد، می‌توانید بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است بخواهد کارهای مهم را در مؤثرترین زمان های روز برنامه ریزی کند و از برنامه ریزی آنها در زمان های کم بهره خود اجتناب کند.

5. والدین هلیکوپتری نباشید!

ممکن است وسوسه شوید که مکرراً به کودکان خود نق بزنید یا به او یادآوری کنید. دوباره نیاز است خاطر نشان کنیم که آموزش مدیریت زمان به کودکان زمان بر است. با این حال، هنگامی که به نوجوان خود می گویید کارهای خانه یا تکالیف خود را بارها و بارها انجام دهد، مسئولیت پذیری او را کاهش می دهد. درعوض، باید انتظارات روشنی داشته باشید و در صورت لزوم عواقب را اعمال کنید.

7. برای آنها مکانی برای قرار دادن همه چیز فراهم کنید.

بی نظمی و بی نظمی در نوجوانان غیرمعمول نیست. از این گذشته، زندگی آنها کاملاً در نقطه ای نیست که ارزش سازمان را درک کنند. با این حال، اگر آنها آن را یاد بگیرند، به طور قابل توجهی فعالیت های روزانه آنها را بهبود می بخشد. فضای کودک شما را می توان به روش های زیر سازماندهی کرد:

  • به آنها در مرتب سازی و دسته بندی وسایلشان کمک کنید.
  • به هر دسته باید مکانی اختصاص داده شود.
  • کشوها و قفسه ها را با لیبل ساز برچسب بزنید.
  • مهم است که به آنها یادآوری کنیم که چیزها را به جای مناسب برگردانند.

8. بازی کردن در مواقع نیاز

دومین اصل بسیار مهم در آموزش مدیریت زمان به کودکان، همین اصل بازی کردن است. دینا ریچی در مقاله Calendar می نویسد: «من نمی خواهم خطرات ناشی از بازی های ویدیویی بیش از حد را پنهان کنم. ممکن است باعث اضطراب، مشکلات خواب و چاقی در کودکان شود. علاوه بر این، پرخاشگری، حساسیت زدایی و زورگویی سایبری باید در نظر گرفته شود. خانم ریچی می افزاید: «با این حال، از آنجایی که کودکان آنچه را که روی صفحه نمایش می بینند، یاد می گیرند، بازی های ویدیویی نیز مزایایی دارد. انجام بازی هایی مانند Just Dance باعث افزایش فعالیت بدنی می شود. همچنین می‌توان تفکر انتقادی و مهارت‌های اجتماعی را از طریق بازی‌های ویدیویی ارتقا داد، در حالی که رشد شناختی می‌تواند از طریق «بازی‌های مغزی» رخ دهد.

او پیشنهاد می کند به جای ممنوعیت بازی های ویدیویی، در خانه مرزها را تعیین کنید. زمان و مدت زمانی را که می توانند بازی کنند تعیین کنید. همچنین می توانید قبل از خرید بازی از نوجوان خود با خواندن نقدها درباره آن سوال کنید. همچنین می‌توانید این رویداد را به یک رویداد خانوادگی تبدیل کنید، مانند داشتن شب‌های بازی هفتگی. اما برای تمرین گیمیفیکیشن فقط به بازی های ویدیویی نیاز ندارید. فرض کنید آنها در تکالیف ریاضی غرق شده اند. یک چارچوب زمانی برای تکمیل هر بخش از تکلیف به آنها ارائه دهید. با انجام این کار، آنها «تراز می‌شوند».

جمع بندی

سازماندهی و شروع آموزش مدیریت زمان به کودکان، می تواند دشوار باشد. با این حال، اگر از این 8 تکنیک یا اصل کلی مدیریت زمان کودکان استفاده کنید، هم به آنها احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داد و هم باعث می‌شوید استرس کمتری بگیرند و در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *