دوران نوجوانی و جوانی خیلی از ما در دنیای هری پاتر گذشته است. دنیایی پر از موجودات افسانه‌ای، جادو و مرزهای گسترده تخیل. همه‌مان درگیر کشف و تقلید المان‌های مختلف این دنیا شده‌ایم. شاید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقاتی که در دنیای هری پاتر رخ می‌دهد و انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، وردهایی باشد که با چوپ دستی‌های جادوگری اجرا می‌شوند. اگر شما هم جزو افرادی باشید که مدتی در دنیای هری پاتر قدم زده‌اید قطعا اسامی چندتا از ورد‌ها را حفظ هستید و می‌دانید کاربردشان چیست. در این مقاله قرار است به سراغ چند مورد از معروف‌ترین و پرکاربردترین وردهای دنیای جادوگری هری پاتر برویم.

Accio  (آکیو)- طلسم احضار

طلسم احضار یا آکیو اشیا را به سمت شما می آورد. برای پیدا کردن چیزی در مواقعی که در جای شلوغی هستید یا همه چیز به هم ریخته است. برای مثال اگر در حال مبارزه با یک اژدها در طول تورنمنت جام آتش باشید و بخواهید جاروی خود را صدا کنید، باید از همین ورد استفاده کنید، این طلسم به دلیل استفاده مکرر و قابلیت ارتباط آن، مورد علاقه طرفداران است.


Lomus  (لوموس)- طلسم روشنایی

لوموس وردی برای روشنایی است و نوک چوب جادویی شما را مانند یک چراغ قوه روشن می کند. آن را می‌توان یکی دیگر از طلسم‌های بسیار ساده و فوق‌العاده مفید دانست که همیشه در سری‌های هری پاتر از آن استفاده می‌شود، این همان طلسمی است که می خواهید در زمان سختی آن را بدانید. حالت شدیدتر آن هم لوموس ماکسیما یا Lumos Maxima خوانده می‌شود که البته پیشنهاد نمی‌کنیم زمانی که در اتاق یا مکانی کوچکی هستید از آن استفاده کنید.

Oculus Reparo (آکولوس ریپرو)- طلسم تعمیر

یکی از وردهای بدردبخور و مفید برای همه انسان ها همین ورد است. وردی برای تعمیر، که البته به قدرت جادوگری که آن را اجرا می‌کند هم وابسته است. اگر یادتان باشد، هرماینی گرنجر در اولین ملاقات با هری (و ران ویزلی) در قطار سریع‌السیر هاگوارتز در فیلم هری پاتر و سنگ جادو، از آکولوس ریپرو برای تعمیر شکستگی عینک هری استفاده کرد. همانطور که خود کلمات نشان می‌دهند، این طلسم شیشه‌های شکسته را ترمیم می‌کند. قطعا برای هر شخص عینکی این ورد بسیار مفید خواهد بود.


Petrificus Totalus (پتریفیکوس طوطالوس)- طلسم فلج موقت

یکی دیگر از طلسم‌هایی که در اولین قسمت از سری هری پاتر معروف شد همین ورد است. طلسمی برای بی‌حرکت کردن بدن. در فیلم به خاطر داریم که هرمیون گرنجر نویل لانگ‌باتوم فقیر را با این یکی هدف قرار داد. این طلسم به طور موقت بدن حریف شما را خشک می‌کند و آنها را در حالت فلج مانند به دام می‌اندازد تا زمانی که از بین برود.

Stupefy  (استوپِفای)- طلسم بیهوشی

این ورد خیلی شبیه به طلسم فلج موقت است اما بیشتر در مواقع رزم و نبرد به کار می‌آید و از وردهای حمله است. استوپفای طلسمی است که اشیا و انسان‌ها را فریز یا منجمد می‌کند. تا اینجا تقریبا شبیه به پتریفیکوس طوطالوس است، اما یک تفاوت عمده دارد، آن اینکه هوشیاری شخص را هم می‌گیرد. گویی فرد بیهوش می‌شود.


Wingardium Leviosa (وینگاردیوم لِویوسا)- طلسم به پرواز درآوردن

شاید اولین وردی که هر انسانی از دنیای هری پاتر به خاطر داشته باشد، همین طلسم باشد. این ورد برای به پرواز در آوردن اجسام است که البته اجرای آن کار خیلی ساده‌ای هم نیست. این طلسم به قسمت اول از سری هری پاتر برمی‌گردد؛ زمانی که هری، رون و هرمیون خود را در حال مبارزه با یک ترول در حمام دختران دیدند، وینگاردیوم لویوسا بسیار کمک‌کننده بود. همچنین یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های تمام دوران را ایجاد کرد، زمانی که هرمیون داشت به رون با احتیاط توضیح می‌داد که چگونه کلمه را اشتباه تلفظ می کند- این leviOsa است نه levioSA.

همچنین ببینید: وسایلی که هر طرفدار هری پاتر باید داشته باشد!

Expecto Patronum (اکسپکتو پاترونوم)- طلسم دفاع پیشرفته

مگر می‌شود دنیای هری پاتر را بشناسید و مهم‌ترین ورد دفاع در برابر دیوانه‌سازها را بلد نباشید. طلسمی که اجرای آن حتی برای هری پاتر هم راحت نبود. این ورد طلسم محافظتی نسبتا پیشرفته‌ای است که پروفسور ریموس لوپین به هری در سومین قسمت از سری، تحت عنوان زندانی آزکابان، می‌آموزد. به منظور ایجاد این طلسم، جادوگر باید برای لحظاتی بتواند به هیچ چیز فکر نکند و حافظه خود را یکسو کند. اگر بتواند این کار را به درستی انجام دهد، در نهایت یک پاترونوس تولید می‌کند، که عموماً شکل یک حیوان را به خود می‌گیرد، و در پیچیده‌ترین حالت خود حتی می‌تواند پیام‌هایی را هم ارسال کند.

Riddikulus (ریدیکالوس)- طلسم دفاع فرار از ترس

یکی دیگر از طلسم‌هایی که هری سر کلاس درس پروفسور لوپین در زندانی آزکابان می‌آموزد، این ورد بامزه است. ریدیکالوس همان چیزی است که فرد هنگام مواجهه با ترس خود به زبان می‌آورد. یکی از مهم‌ترین موجودات جادویی دنیای هری پاتر که در مقالبش این ورد به کار می‌آید، باگارت است. باگارت نوعی آفت است که در تاریکی زندگی می‌کند، برای خودش چهره مشخصی ندارد و فقط شکل چیزی را می‌گیرد که فرد از آن می‌ترسد. برای کم کردن باگارت، یکی فریاد می زند: “Riddikulus!” و به یک چیز مضحک فکر می کند تا باگارت را به آن تبدیل کند.

Homenum Revelio (هومنوم ریویلیو)- طلسم آشکار کردن افراد

این ورد جزو کم کاربردترین طلسم‌ها در سری هری پاتر است و در طول سریال زیاد ظاهر نمی‌شود، اما مطمئناً استفاده از آن را توسط هرمیون در قسمت اول یادگاران مرگ، قبل پهن کردن چادر، به خاطر دارید. این طلسم نشان می دهد که آیا در اطراف شما یک انسان وجود دارد یا خیر. طبیعتا این طلسم یک طلسم دفاعی است.

Obliviate (آبلیوییت)- طلسم پاک کردن حافظه

یکی دیگر از مواردی که هرمیون در یادگاران مرگ به شهرت رساند آبلیوییت است که شاید یکی از تراژیک‌ترین صحنه‌های سری را رقم زد. جایی که هرمیون دست به پاک کردن حافظه خانواده خود می‌زند. آبلیوییت یک طلسم پیچیده است که حافظه دشمن را پاک می کند. اگر چه مشکل است، اگر به درستی اجرا نشود، می تواند باعث از دست دادن دائمی حافظه شود.


Protego (پروتگو)- طلسم دفاعی

یکی از مهم‌ترین طلسم‌هایی که برای دفاع در برابر جادوی سیاه به کار می‌آید، از همین ورد ناشی می‌شود. پروتگو به دور جادوگر سپری می‌سازد که باعث می‌شود تمام طلسم‌هایی که به سمت وی می‌آید را برگردانند. بیشتر در قسمت پنجم هری پاتر، محفل ققنوس، استفاده از این طلسم را شاهد بودیم. البته که اجرای آن کار ساده‌ای نیست و در نبردهای رو در رو به کار می‌آید.

Crucio (کروشیو)- طلسم شکنجه

از ناجوانمردانه‌ترین طلسم‌های دنیای هری پاتر همین طلسمی است که از ورد کروشیو ناشی می‌شود. طلسمی برای شکنجه. این طلسم همانی است که ولدمورت به وسیله آن پدر و مادر نویل را کشته است. در کل استفاده از این طلسم حتی روی موجودات موزی هم آزار دهنده است. کروشیو یکی از سه طلسم نابخشودنی است و اجرای آن از عهده انسان‌های عادی ساقط است.

Expelliarmus (اکسپلیارموس)- طلسم خلع سلاح

یکی از جادوهای دفاعی و وردهای آشنای دنیای هری پاتر، همین طلسم کلاسیک است. اکسپلیارموس چوبدستی هدف شما را از دست آنها خارج می‌کند. اگر حریف آیتم دیگری را در دست داشته باشد، این ورد همچنین تلاش خواهد کرد تا آن را نیز از دست حریف خارج کند.

Imperius (ایمپریوس)- طلسم اطلاعت مطلق

یکی دیگر از سه طلسم نابخشودنی، نفرین ایمپریوس است که بر شخص دیگری کنترل می کند و باعث می شود که کارهایی را برخلاف میل خود انجام دهند. این طلسم دوران سلطنت ولدمورت بسیار رایج بود زیرا بسیاری از مردم معتقد بودند که آنها فقط دستور ولدمورت را انجام می دادند زیرا تحت تأثیر نفرین قرار داشتند.

Sectum Sempra (سکتوم سمپرا)- طلسم درهم شکننده

یکی دیگر از طلسم‌های سنگین و با قصد نابود کردن یک شخص از این ورد ناشی می‌شود. این طلسم پوست حریف شما را در سراسر بدنش می‌شکند به طوری که آن‌ها به آرامی خونریزی می‌کنند. اگر یادتان باشد در قسمت شماره شش، شاهزاده دورگه، هری به این طلسم از طریق دست‌نوشته‌های شاهزاده دورگه در گوشه و کنار یک کتاب قدیمی دست پیدا می‌کند و بعدها متوجه می‌شود که کار سورس اسنیپ بوده است.

Diffindo (دیفیندو)- طلسم جداکننده

دیفیندو همه چیز را از هم جدا می کند. در حالی که معمولاً برای پاره کردن کاغذ یا تلاش برای شکستن یک جان‌پیچ شوم به شکل قفل استفاده می‌شود، این ورد همچنین می تواند (به طرز وحشتناکی) روی افراد کار کند اگر شخص دیگری هدف شما باشد.

Incendio (اینسندیو)- طلسم آتش زدن

این طلسم هم مثل دیفندو، از طلسم‌های حمله است که کاربرد آن برای از بین بردن جان‌پیچ‌ها یا حریف‌های تکی است. کاربرد آن هم به آتش کشیدن حریف است. اگر دنیاهای جادویی دیگر و ماورای طبیعت را در رمان‌های فانتزی و تخیلی دنبال کنید، مثلا رمان‌های آقای استفن نایت، احتمالا متوجه خواهید که لفظ “اینسنیو” در آن‌جا هم برای آتش زدن استفاده می‌شود. گویی این لفظ معنای آتش می‌دهد.

همچنین ببینید: لغت‌شناسی دنیای هری پاتر؛ 28 کلمه یا عبارت معروف

Alohomora (آلاهومورا)- طلسم بازکردن قفل

شاید یکی از ساده‌ترین طلسم‌ها در دنیای هری پاتر، از همین ورد ناشی می‌شود که به درد بازکردن قفل‌ها می‌خورد. حتی رون هم می‌تواند آن را اجرا کند. اولین بار هم در قسمت یک از سری هشت‌گانه هری پاتر شاهد آن بودیم؛ جایی که بچه‌ها با اتاق فلافی (سگ‌سه‌سر) رسیدند.

Avada Kedavra (آوادا کِداورا)- طلسم مرگ

طبیعتا گل سر سبد طلسم‌های نابخشودنی، از ورد آوادا کداورا می‌آید. طلسمی که موجب مرگ درجای حریف می‌شود و اجرای آن تنها در ظرف تاریکی ولدمورت و یاران او بر می‌آید. خود هری پاتر تنها کسی است که توانسته از این طلسم جان سالم به در ببرد و از همین لقب “پسری که زنده ماند” را به وی دادند.+

Obscuro (آوادا کِداورا)- طلسم مرگ

Obscuro می تواند به ویژه زمانی مفید باشد که در مکانی قرار دارید که در آن نیاز به فرار دارید. این طلسم به معنای واقعی کلمه دید دشمن شما را با ایجاد یک چشم بند بر روی صورت آنها پنهان می کند.


6 نظر در مورد “20 مورد از معروف‌ترین وِردها و طلسم‌های هری پاتر 

  1. امیرعلی میگوید:

    باسلام و خسته نباشید
    خیلی لذت بردم از مقالتون واسه من یادآور 20 سال پیش بود وقتی که 12 سالم بود و اولین کتاب هری پاتر خوندم

  2. هرماین ایرانی میگوید:

    خیلی عالی، به نظرم بهترین شخصی که وردها رو تلفظ می‌کرد انگار واقعا جادوگره، هرماینی بود.

    • ابوذر بلالی میگوید:

      ممنون از لطفتون، خوشحالیم که براتون ارزشمند بوده و خاطرات خوبی براتون یادآوری کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *