به دنیای جادویی و جذاب “هری پاتر” خوش آمدید! در این مقاله از مجله راویتا، سفری فراتر از حالت عادی را با هری و دوستانش آغاز خواهیم کرد. در دنیایی که از جادو و جادوگران پر شده است، کلمات و اصطلاحات منحصر به فردی وجود دارند که از آنها در زندگی روزمرهٔ جادوگران بهره می‌برند. اگر به دنبال راه ورودی به دنیای هر پاتر هستید، این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا با درک بیشتری این سری جذاب و جادویی را مشاهده کنید.

برای درک بهتر داستان پر پیچ و خم کتاب‌ها و فیلم‌های هری پاتر، لغت‌شناسی و شناخت اصطلاحات این دنیا، که خود یک ماجراجویی فراگیر است، از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مقاله به بررسی این واژگان می‌پردازیم تا شما را با دنیای جالب و پرشور هری پاتر آشنا کنیم.

آوادا کِداورا؛ (Avada Kedavra)

زشت‌ترین و بدترین کلمات یا وردها در دنیای جادوگران، که با گفتن آن یک جریان سبز رنگ ایجاد شده و در صورت برخورد به فرد، با خود مرگ را به خود خواهد آورد. مطمئنا در جریان مبارزه هری پاتر و ولدمورت یک بار به سبک جذابی این کلمه را خواهید شنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید 20 مورد از معروف‌ترین وِردها و طلسم‌های هری پاتر را مطالعه کنید.

اوادا کداورا شاید یکی از مهم ترین لغات در لغت‌شناسی دنیای هری پاتر است

آلبوس دامبلدور؛ (Dumbledore, Albus)

استاد بزرگ دنیای جادو و حتی شاید بزرگ‌ترین جادوگرین که دنیای هری پاتر به خود دیده است آلبوس دامبلدور نام دارد. این شخصیت که بعدا، در سری هیولاهای جادویی بیشتر با شخصیت و گذشته این استاد هاگوارتز آشنا خواهید شد.

بازیگر نقش دامبلدور پس از قسمت اول و دوم، بخاطر کهولت سن تغییر کرد.

ولدمورت؛ (Voldemort)

تام ریدل، اسمشو نبر یا ولدمورت، شما او را چه صدا می‌کنید؟ ویلن یا همان شرور داستان هری پاتر، با حضوری جذاب و مهیج، که کم کم به داستان اضافه می‌شود و با آرمان داشتن خون اصیل به دنبال رسیدن به اهداف شوم خودش است. ولدمورت در تمام داستان به عنوان یک دشمن دست نیافتنی در جادو تعریف می‌شود و بخاطر آگاهی ناقص از برخی جزئیات و نفهمیدن مفهوم عشق، شکست می‌خورد.

سوروس اسنیپ

پروفسور سوروس اسنیپ؛ (Severus Snape)

بی شک، دنیای هری پاتر با کتاب‌هایی که جی کی رولینگ نوشته، بدون حضور سوروس اسنیپ، هیچ جذابیتی نداشت و مثل دیگر دنیاهای فانتزی بود. مطمئنا همه در این موضوع با من هم نظر هستند که حضور و نقش سوروس اسنیپ در داستان، پیش‌بینی ناپذیری هری پاتر به سرحد ممکن خود رسانده و باعث علاقه بسیاری به این سری مهیج شده باشد.

(هشدار اسپویل)

سوروس اسنیپ یا همان شاهزاده دورگه، استاد جادوی سیاه در هاگوارتز است و دوستی او با دامبلدور و مرگ غم انگیزش در انتهای داستان از همه نیمه‌های پنهان داستان پرده بر می‌دارد.

سیریوس بلک؛ (Sirius Black)

اگر بخواهیم یک شخصیت حامی، دلگرم کننده و رفیق را در داستان هری پاتر نام ببریم، مطمئنا این نام اولین گزینه‌هایی است که به ذهن ما می‌رسد. سیریوس بلک در واقع پدرخوانده هری پاتر است که به آزکابان فرستاده شده و پس از دوازده سال، تنها فرد شناخته شده ای شد که بدون کمک از زندان فرار کرد. او این کار را با تبدیل شدن به شکل آنیماگوس خود از یک سگ سیاه عظیم الجثه، انجام داد. سیریوس خیانت پتیگرو را به دوست قدیمی خود ریموس و هری افشا کرد. متأسفانه دمنتورها به گروه حمله کردند و به پتیگرو اجازه فرار دادند.

راویتا، به عنوان روایتگر خاطرات به یاد ماندنی، علاقمند است تا محصولاتی نظیر ماگ حرارتی هری پاتر، ساعت طرح‌دار هری پاتر و … دیگر محصولات با طرح‌های جذاب و خاطره‌انگیز از این سری جذاب را به طرفداران معرفی کند.

دریکو مالفوی

دریکو مالفوی؛ (Malfoy, Draco)

دریکو مالفوی یکی از آن شخصیت‌های چندش در دنیاهای فانتزی است که هرچند شخصیت قدرتمند یا مهمی به شمار نمی‌رود، با این‌حال نقشی موثر در ارتباط گرفتن مخاطب با داستان و واقعیت پذیری روایت دارد. دریکو فرزند یکی از یاران اصلی اسمش رو نبر، نقشی موثر در پیروزی هری پاتر بر عهده دارد. این کاراکتر در کل داستان نه شجاعت و جسارت کافی را دارد و نه رنگ و بویی از خون اصیل، او فقط یک پدر پولدار دارد.

ریپارو؛ (Reparo)

اول اسپل یا ورد استفاده شده در داستان هری پاتر که توسط هرماینی استفاده شده است یک اسپل ساده امّا مهم است. هرماینی با گفتن Oculus Reparo در اولین مواجهه با هری پاتر عینک او را تعمیر می‌کند. لذا بسادگی می‌تواند متوجه شد که این کلمه اسپل درست کردن چیزهای شکسته و کمی خراب شده است.

اکسپلیارموس؛ (Expelliarmus)

این ورد دفاعی که برای خنثی کردن یا خلع سلاح یک نفر استفاده می‌شود، تقریبا بیشترین ورد استفاده شده در بخش‌های مختلف هری پاتر است. با این ورد یک نور جادویی نظیر آوادا کداورا تولید می‌شود با این تفاوت که این ورد کشنده نیست و برای دفاع استفاده می‌شود.

همچنین ببینید: وسایلی که هر طرفدار هری پاتر باید داشته باشد!

اکسپکتو پاترونوم؛ (Expecto Patronum)

این ورد امّا رازهای زیادی در خود دارد، در بخشی‌های مهمی از فیلم هری پاتر، این ورد جادویی قوی، به کمک هری پاتر می‌آید و اینگونه او را از گزند دمنتورها نجات می‌دهد. این ورد با استفاده از یک خاطره خوب، یک سپر دفاعی عالی و قدرتمند در برابر قدرت‌های جادویی سیاه است و به نوعی معروف‌ترین و محبوب‌ترین ورد دنیای هری پاتر نیز به شمار می‌رود.

ریدیکیولوس؛ (Riddikulus)

این وِرد مواجهه با چیزی است که به شدت از آن می‌ترسید و آن را به چیزی احمقانه تبدیل می کند. می دانید، مانند زمانی که نویل لانگ باتم پروفسور اسنیپ ترسناک را تصور کرد… سپس او را در لباس مادربزرگش پوشاند.

آلاهومورا؛ (Alohomora)

کلیدهارو جا گذاشتید؟ اشکالی ندارد، کافیست تلفظ درست و کامل این ورد را بلد باشید. هر قفلی که از ابزارهای جادویی در آن استفاده نشده باشد با این کلمه به راحتی برای شما باز می‌شود.

وینگاردیوم لویوسا؛ (Wingardium Leviosa)

وقتی که تازه به هاگوارتز آمده باشید، اولین وردهایی که به شما آموزش داده می‌شود، این ورد است. وینگاردیوم لویوسا می‌تواند اشیا را مانند یک پر در هوا معلق کند و آن ها را به این‌طرف و آن طرف ببرد.

خانه قایقی؛ (Boathouse)

بخش جدیدی از مدرسه هاگوارتز که به لطف جی کی، با کمک فیلم‌سازان در قسمت آخر به این مدرسه ملحق شد تا یکی از خاطرانگیزناک‌ترین صحنه‌های این سریال در آن رقم بخورد.

(هشدار اسپویل)

“مرگ پروفسور اسنیپ، در این بخش از هاگوارتز رقم می‌خورد و هری پاتر و تمام بینندگان اینجا به تمام اشتباهات خود پی می‌برند.”

جنگل ممنوعه هری پاتر

جنگل ممنوعه؛ (Forbidden Forest)

جنگل ممنوعه بخاطر اینکه محل زندگی قنطورس‌ها، عنکبوت‌های هیولا پیکر و دیگر حیوانات جادویی است و از طرف دیگر محل اختفای بخشی از ارتش ولدمورت نیز به شمار می‌رفت، به عنوان یک جنگل ممنوعه شناخته می‌شود. این بخش از دنیای هری پاتر، با اولین مواجهه هری پاتر و ویلن اصلی داستان در قسمت اول نیز می‌تواند شناخته شود. این جنگل همچنین محل استقرار شرکت تولید کننده جاروهای پرنده نیمبوس و غیره می‌باشد. اعتقاد بر این بود که کویرینوس کویرل در حین سفر با خون آشام ها در جنگل سیاه ملاقات کرد. در سال 1994، اندکی پس از اینکه هری، هرمیون و ویزلی ها از طریق پورتکی به جام جهانی کوئیدیچ سفر کردند، باسیل به آنها گفت که باید از مسیر خارج شوند زیرا به زودی یک مهمانی بزرگ از جنگل سیاه فرا می رسد.

بانک گرینگاتس؛ (Gringotts Bank)

بانک گرینگاتس نیز یکی دیگر از مکان‌های وابسته به دنیای جادو است که اتفاقات و وسایل مهمی در آن نهفته است. این بانک که در گذر معروف دیاگون یا همان کوچه دیاگون نهفته است و توسط طلسم‌ها و موجوداتی نظیر اژدها محافظت می‌شود.

بانک گرینگاتس
سدریک دگوری

سدریک؛ (Cedric)

پیش از بازی در سریال خون‌آشام، رابرت پتینسون با بازی خود در نقش سدریک در سری هری پاتر خود را بر سر زبان‌ها انداخت. سدریک دیگوری یک دانش‌آموز سال بالایی هاگوارتز بود که در قسمت 4 هری پاتر (جام آتش) نقش داشت.

(هشدار اسپویل)

“با مرگ سدریک، ولدومورت با جسم واقعی خود به دنیای زندگان باز می‌گردد.”

شنل نامرئی‌کننده؛ (Invisibility Cloak)

یکی از هدایایی که هری پاتر در شب کریسمس دریافت کرد و یکی از یادگاران مرگ مبتنی بر داستان جانبی و جذابی که در دنیای هری پاتر وجود دارد و به عنوان ارث، از پدر هری به او می‌رسد تا در جای جای داستان به ماجراجویی بپردازد.

شنل نامرئی کننده هری پاتر

جان‌پیچ‌ها؛ (Horcruxes)

(هشدار اسپویل)

جان‌پیچ‌ها یا هورکراکسس‌ها همان اشیا و موجوداتی هستند که ولدمورت بخشی از روح خودش را در آن‌ها قرار داد تا در صورتی که جانش به خطر افتاد، باز هم به زندگی ادامه دهد. چندین جان‌پیچ در کل داستان وجود دارد که هری پاتر در هر قسمتی برخی از آن‌ها را یافته و یا نابود می‌کند یا با آن‌ها آشنا می‌شود. 7 جان پیچ که در کل داستان توسط هری و دوستانش نابود می‌شوند.

همچنین ببینید: 20 مورد از معروف‌ترین وِردها و طلسم‌های هری پاتر 

کوییدیچ؛ (Quidditch)

اگر به دنبال یک فعالیت ورزشی در هاگوارتز هستید، مطمئنا تنها گزینه برای شما کوییدیچ است. یک ورزش تیمی مبتنی بر چوب جادویی پروازی که سه توپ در آن استفاده می‌شود و ریزترین و سریع‌ترین توپ آن، توپ طلایی است که با بدست آوردن آن تیم شما برنده می‌شود. محبوبیت این بازی در تمام دنیای هری پاتر به حدی است که در بازی هاگوارتز لگسی بسیاری منتظر اضافه شدن بخش کوییدیچ به بازی ویدیویی بودند.

چوبدستی؛ (Wands)

خب می‌رسیم به مهم‌ترین ابزار جادوی دنیای هری پاتر یعنی چوب دستی. هنگام ورود به هاگواتز، چوبدستی اختصاصی شما، در کوچه دیاگون منتظر شماست تا به همراه پرنده مخصوص‌تان هر هنرجوی جادو را در مسیر یادگیری جادو همراهی کنند و به مهم‌ترین ابزار یک جادوگر تبدیل شوند.

باسیلیسک؛ (basilisk)

باسیلیسک یک مار افعی غول پیکر بود که به عنوان پادشاه مارها نیز شناخته می‌شد. یک موجود جادویی که معمولاً توسط جادوگران تاریکی پرورش داده می‌شد. در دومین قسمت از سری هری پاتر در قسمت تالار اسرار شاهد حضور باسیلیسک غول پیکر هستیم. باسیلیسک علاوه بر اینکه دندان‌های نیش بزرگی دارد و می‌تواند موجودات را ببلعد، می‌تواند در صورت نگاه کردن به بقیه موجودات، آن‌ها را از بین ببرد.

آینه جادویی؛ (Mirror of Erised)

Mirror of Erised یکی از جالب‌ترین مصنوعات موجود در هاگوارتز بود که توانایی نشان دادن عمیق‌ترین و درونی‌ترین خواسته‌های افراد را در هنگام ایستادن در مقابل آن داشت. احتمالاً به این دلیل نامگذاری شد که کلمه «Erised» به معنا و مفهوم آرزوست. جمله‌ای که بالای آن حک شده هم جالب است: من چهره شما را نشان نمی‌دهم، بلکه میل قلبی شما را نشان می‌دهم. در دنیای هری پاتر این آینه در قسمت اول سری وارد داستان می‌شود.

زندان آزکابان؛ (Azkaban Prison)

گفته می‌شود که زندان آزکابان در قرن پانزدهم ساخته شده است و تنها زندان شناخته شده‌ای بود که برای نگهداری جنایتکاران بریتانیایی جامعه جادویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. محل قرارگیری آزکابان در جزیره‌ای دورافتاده در دریای شمالی است و به شدت محافظت می‌شد، بدون ورود بازدیدکنندگان ناخواسته. بیشتر مردم از رفتن به آنجا متنفر بودند زیرا پر از دمنتور یا دیوانه‌سازهایی بود که که مسئول محافظت از زندان بودند. سیریوس بلک هم مدتی در زندان آزکابان زندانی بوده است.

روح‌خواران؛ (Dementors)

یکی از ترسناک ترین موجودات در دنیای جادوگران، دمنتورها می‌باشند. موجوداتی پرخاشگر که از شادی انسان تغذیه کرده و احساسات وحشتناکی از ناامیدی و سردی را در افراد به وجود می‌آورند. در بدترین حالت، اگر یک روح‌خوار به یک انسان نزدیک شود، می‌تواند از روح او تغذیه کند و آنها را در حالتی قرار دهد، که فقط نفس می‌کشند و هیچ حسی ندارند. اگرچه از آنها به عنوان نگهبان برای زندان آزکابان استفاده می شد، اما نمی‌توان برای آن‌ها مکانی دائمی در نظر گرفت.

ناجادوگر یا ماگل؛ (Muggle)

Muggles اصطلاحی است که برای اشاره به افراد بدون جادو در بریتانیای کبیر استفاده می‌شود. در ایالات متحده آمریکا به آنها No-Maj می‌گویند که مخفف “No-Magic” یا افراد غیر جادویی است. در فرانسه از آنها به عنوان Non-Magiques یاد می‌شود. ماگل ها انسان‌هایی هستند که از دو والدین غیر جادویی یا ماگلی متولد شده‌اند و هیچ توانایی جادویی ندارند. برخلاف Squib، هر دو والدین یک ماگل نیز ماگل هستند. Squibs کودکانی هستند که از والدین جادویی متولد می شوند، اما خودشان فاقد هر گونه توانایی جادویی هستند. اکثر ماگل‌ها در سراسر جهان از وجود افراد جادوگر و جادوگر بی‌اطلاع هستند، زیرا اساسنامه بین‌المللی مخفی کاری جادوگران که در سال 1692 امضا شد، مانع از اطلاع ماگل‌ها از وجود جادوگران و جادوگران می‌شود.

دهکده هاگزمید؛ (Hogsmeade)

هاگزمید به احتمال زیاد در اسکاتلند واقع شده است و تنها روستای همه جادوگران در کل بریتانیا در دنیای جادوگران هری پاتر است. توسط هنگیست وودکرافت، جادوگری که از آزار و شکنجه ماگلز در قرن دهم یا یازدهم فرار می کرد، تأسیس شد. تاسیس هاگزمید را تقریباً می‌توان همزمان با مدرسه هاگوارتز تأسیس شد که البته از نظر مکانی هم در نزدیکی مدرسه است. دانش آموزان هاگوارتز هم بعد از سال سوم‌شان می‌توانند از این مدرسه بازدید کنند. هری پاتر در سومین سال زندگی‌اش از دسترسی به هاگزمید محروم می‌شود، زیرا عمویش از امضای فرم‌های اجازه امتناع می‌کند وقتی هری با عصبانیت عمه مارج را باد می‌کند. با این حال، هری در نهایت در چهارمین سال زندگی خود پس از امضای فرم توسط سیریوس بلک، پدرخوانده‌اش، اجازه دسترسی پیدا می‌کند.

وزارت سحر و جادو؛ (Ministry of Magic)

وزارت سحر و جادو یک سازمان اساسی و بدنه حاکم بر جامعه جادویی است. بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، از جمله دپارتمان اجرای قانون جادویی، دپارتمان تنظیم و کنترل موجودات جادویی، ویزنگاموت و دپارتمان اسرار. در طول وقایع مجموعه هری پاتر، سه وزیر سحر و جادو را می بینیم: کورنلیوس فاج، روفوس اسکریم ژور و پیوس دیکرز.

اتاق نیازمندی‌ها؛ (Room of Requirements)

اتاق نیازمندی‌ها عمدتاً به عنوان “اتاق بیا و برو” نیز شناخته می‌شود زیرا اتاقی است که زمانی کسی به آن نیاز داشته باشد نمایان شده و بعد از استفاده دوباره مخفی می‌شود. از نظر ابعادی نمی‌توان برای آن محدوده دقیقی مشخص کرد و از همین رو در نقشه غارتگران هم مخفی است.

جمع بندی

مطمئنا در دنیای هری پاتر، لغات و عبارات و اسامی زیادی وجود دارد که نیازمند توضیح و تشریح است. این عبارات در جای جای داستان و روایت هری پاتر قرار دارند و برای هر طرفداری، خاطرات تصویری لذت بخشی را رقم می‌زنند. در مجله راویتا، سعی کردیم، در کنار تصاویر مرتبط با هر لغت، توضیحاتی هر چند محدود برای آن ارائه دهیم تا هم برای افرادی که به دنیای هری پاتر علاقمند هستند، تصویری به یاد ماندنی را به‌یاد آوریم و هم برای افرادی که با این دنیا آشناییت ندارند، لغات عمومی را توضیح مختصری داده باشیم.

حال شما بگویید جای چه لغاتی در این لیست خالی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *